بسیاری از تکنیک‌های تسکین درد کمر ساده هستند و بیمار می‌تواند به راحتی آنها را فرابگیرد و در خانه یا محل کار طی روز انجام دهد. اکثر بیماران شگفت‌زده می‌شوند هنگامی که درمی‌یابند تکنیک ساده‌ای مانند قرار دادن کمپرس یخ و یا تغییر در شیوه حرکت کردن، حفظ حالت اندامی مناسب و نرمش های مناسب تا چه اندازه در تخفیف کمر درد پس از جراحی کمر مؤثر است.
درد پس از جراحی دیسک علل متعددی دارد از لحاظ زمانی میتوان آنرا بصورت زیر دسته بندی کرد

۱. درد بیمار بلافاصله پس از عمل

۱. اشکالات تشخیصی

بعنوان مثال عصب سیاتیک در تعداد زیادی از افراد از بین عضله ای عبور می کند بنام پیریفورمیس که علائم شبیه به فشار دیسک به عصب را می دهد. عدم توجه به این مطلب باعث جراحی غیر ضروری دیسک و عدم بهبود بیمار می شود. برای جراحی دیسک باید علایم بیمار با عکس ام آر ای و نوار عصب هرسه با هم هماهنگ باشند. جراحی غیر ضروری نیز باعث عدم کاهش درد بیمار و یا بد تر شدن درد و همچنین کمر درد پس از جراحی می شود چون انتظار بیمار براورده نمی شود.

گاهی بیمارانی مثل دیابت دچار ورم عصب سیاتیک می شوند و با جراحی درد انها بدتر می شود.

۲. مشکلات عمل جراحی

در طی عمل ممکن است به اعصاب مجاور آسیب وارد شود یا حتی مشکلاتی مثل پارگی روده و.. ایجاد شود و بیمار از درد بعد از جراحی کمر شکایت داشته باشد.

-آسیب قبلی عصب (بیمار دیر مراجعه نموده و دیسک آسیب زیادی به عصب زده . این مورد با انجام نوار عصب و عضله مشخص میشود.)

- درد پس از عمل کم شده و بعد از چند هفته پیدا شود

عفونت باید بررسی شود.

۳. درد بعد از چند ماه

دیسک جدید

التهاب ریشه های دستکاری شده

سفتی  و چسبندگی بافتهای نرم

۴. چند سال بعد

تنگی نخاع: ممکن است چند سال بعد مجددا تنگی کانال نخاعی دیده شود

جابجائی مهره ها و لیز خوردگی مهره ها ممکن است دیده شود.

وقتی دو مهره بهم متصل می شوند فشار بیشتری بر مهره های بالایی و پایینی وارد می شود بنابراین مهره های بالاتر و پایین تر در معرض عوارضی مثل تنگی و لیزخوردگی می باشند.

درمان اغلب دیسکها و درگیری سیاتیک بصورت غیر جراحی است و بیماران قبل از تصمیم به جراحی باید با متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مشورت کنند. در مواردی که جراحی ضروری است باید توجه داشت که حتی در دست بهترین جراحان نیز ممکن است  عوارض پیش آید و دیر انجام دادن جراحی باعث بروز مشکلاتی بخصوص عدم پاسخ به درمان و دردهای مزمن می شود.

ورزشهای بعد از عمل جراحی ستون فقرات بسیار اختصاصی می باشند و فقط با نظر پزشک معالج و متخصص طب فیزیکی انجام شود وگر نه ممکن است باعث آسیب ستون فقرات شوند. عدم انجام ورزش و بی حرکتی طولانی نیز باعث ایجاد چسبندگی در ستون فقرات می شود.

منبع:دکتر شریعتی