امروز در شرایطی که عده زیادی از افراد جامعه دچار چاقی و کم تحرکی هستند، ساعت‌های طولانی پشت میز می‌نشینند و به کار با رایانه شخصی خود مشغول می‌شوند می‌توان انتظار داشت که بیماری‌ها و مشکلات اسکلتی- عضلانی نیز از شیوع بالایی برخوردار باشند.

به عبارت دیگر افراد زیادی هستند که از انواعی از دردها و آسیب‌های مفصلی و عضلانی مثل کمردرد، گردن درد و زانو درد رنج می‌برند، چنین دردها و مشکلاتی حرکات و فعالیت‌های طبیعی افراد را مختل کرده و کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بدیهی است که به دنبال ابتلا به ناتوانی‌های حرکتی و از کارافتادگی‌ها به اقتصاد خانواده و جامعه نیز خساراتی وارد خواهد شد. بنابراین تغییر سبک زندگی و اصلاح برخی عادات و فعالیت‌های نامناسب بدنی که سلامت جامعه را تهدید می‌کند، ضروری به نظر می‌رسد.

با تاکید بر اینکه بی شک راهکار اصلی مقابله با چنین مشکلاتی، پیشگیری از بروز آنهاست،  باید گفت با آموزش نحوه صحیح انجام فعالیت‌های مختلف در محیط زندگی و کار و همچنین بهره‌گیری از اصول و روش‌های ارگونومی از بروز اختلالات و آسیب‌های اسکلتی جلوگیری نمود.

در مرحله بعد و درصورت بروز اشکال، باید از روش‌های درمانی مناسب و موثری جهت درمان این ناراحتی‌ها و اختلالات بهره جست. بی شک فیزیوتراپی یکی از این روش‌هاست که هم در امر پیشگیری نقش دارد و هم یک روش درمانی ارزان، ایمن و مؤثر محسوب می‌شود.

فیزیوتراپی از جمله رشته‌های علوم پزشکی است، از روش‌ها و تجهیزات مختلفی چون سرما، گرما، اشعه‌های مادون قرمز و فرابنفش، جریان‌های الکتریکی و مغناطیسی، امواج فراصوت و لیزر برای درمان استفاده می‌شود، گفت: علاوه بر اینها تمرینات و ورزش‌های مختلفی برای بهبود حرکات مفاصل و تقویت عضلات بیماران تجویز می‌شود.

همچنین فیزیوتراپیست از روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی تحت عنوان درمان‌های دستی استفاده می‌کند. درمان‌های فیزیوتراپی برای طیف وسیعی از انواع بیماری‌های ارتوپدی، رماتیسمی، مغز و اعصاب و آسیب‌های ورزشی به کار می‌رود. در صورت استفاده به موقع و مناسب از خدمات فیزیوتراپی، دردها، ناتوانی‌ها و مشکلات بیماران مبتلا به این بیماری‌ها کاهش یافته و توانایی حرکتی آنها بهبود می‌یابد.

منبع:ایسنا