تماس طولانی مدت زانو با زمین موجب التهاب و تحریک بورس پری پتلار زانو روی کشکک زانو مي شود که فیزیوتراپی زانو برای درمان زانو درد نقش تاثير گذاري دارد .

بورس پری پتلار زانو کیسه های حاوی مایع می باشند که اطراف مفاصل و تاندونها قرار دارند و کار آنها کاهش اصطکاک بین ساختارهای مختلف مفصل می باشد. التهاب این بورس گاهی اوقات تحت عنوان زانوی خدمتکاران خوانده می شود که به دلیل تماس سر زانو با زمین هنگام نظافت کف زمین ایجاد می شود و زانو درد معمولا در کشتی گیران و والیبالیستها به دلیل تماس زیاد زانو با زمین ایجاد می شود.

استفاده بیش ازحد از زانو، ضربه مستقیم به زانو، اصطکاک مداوم سر زانو بخصوص هنگام وضعیت زانو زدن در هنگام نظافت از علل زانو درد است. همچنین درد و التهاب در جلوی زانو و احساس درد در زمان خم و یا صاف کردن زانو از علائم ابتلا به زانودرد است .با گذر زمان، این مفصل که به آرتروز زانو مبتلا شده است، شکل نرمال خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این، ممکن است در لبه‌های مفصل بیمار دچار خار (اسپرز یا زائده) استخوانی شود. همچنین این بیماری باعث می‌شود که تکه‌های استخوان یا غضروف از مفصل جدا می‌شود و در فضای مفصل شناور می‌گردند و این مساله باعث آسیب دیدگی و درد بیشتر می‌شود.
برای تشخیص زانو درد متخصص ارتوپدی ممکن است به حساسیت روی زانو دقت داشته باشند و ممکن است مایع داخل کیسه بورس را برای تشخیص های افتراقی از جمله عفونتها مورد بررسی قرار دهند و نیز گاهی موارد درخواست رادیولوژی زانو می شود. متخصص ارتوپدی بر اساس شرایط بیمار داروهای ضد التهابی و ضد درد مثل ایبوپروفن و یا دیگر داروها را ممکن است تجویز کند و گاهاً تزریق در کیسه ملتهب و فيزيوتراپي را پیشنهاد دهد .

علائم

علائم انواع زانو درد بر اساس میزان پیچیدگی بیماری و آسیب دیدگی به صورت خفیف وشدید طبقه بندی میشود.

علایم و نشانه های عمومی و رایج:
۱- سخت شدن مفصل و ناتوانی در خم و راست کردن آن

۲- گرم شدن مفصل هنگام لمس آن

۳- شنیدن صداهای غیرطبیعی مانند صدای تق تق هنگام حرکت مفصل

درمان

معمولاً فیزیوتراپی می تواند باعث کاهش زانو درد، بهبود وضعیت زانو، و تقویت عضلات پشتیبان آن و نیز کاهش احتمال عود مجدد مشکلاتی مانند سندروم پاتلوفمورال شود. روش های متداول درمان زانو درد در این حالت به شرح زیر هستند:

• تقویت عضله چهار سر ران
    تقویت ماهیچه های جدا کننده مفصل ران و عضلات چرخنده خارجی
    تحریک الکتریکی، یخ درمانی و ماساژ درمانی برای کاهش درد بیمار
    تمرین های حرکتی برای حفظ تعادل یک پا
    در هر حالت نیاز به معاینه زانوها برای تشخیص احتمال ابتلا به آرتروز وجود دارد و در این صورت ممکن است نیاز به ورزش زانو درد و حرکات اصلاحی دیگری نیز وجود داشته باشد.

اقدامات فیزیوتراپی برای زانو درد

در خصوص اقدامات فيزيوتراپی، استراحت و بالا قرار دادن مفصل درگیر، حذف عوامل تحریک کننده مثل تماس زانو با زمین، استفاده از کیسه های یخ، ژل های سرمایی و یا بسته های سرد شده مواد منجمد شده، بانداژ کردن مفصل، استفاده از تحریکات الکتریکی به منظور کاهش درد و التهاب، استفاده از التراسوند همراه با داروهای ضد التهابی و یا جریان الکتریکی برای انتقال دارو به موضع درگیر، لیزر و تمرین درمانی از اقدامات فيزيوتراپي به شمار مي رود.

• تمرین درمانی در فیزیوتراپی برای زانو درد

در مورد تمرین درمانی یکسری تمرینات به منظور کشش عضلات پشت ساق و همسترینگها و عضله رکتوس فموریس و یکسری تمرینات جهت تقویت عضلات چهارسر زانو و عضله گلوتئوس مدیوس در زانو درد پشنهاد میشود. لازم به ذکر است ورزش زانو با توجه به شرایط و مراحل بیماری تجویز می شود و فیزیوتراپیست این اطلاعات را در معاینات مکرر در طی دوره درمان بدست می آورد.
دوره بهبودی زانو درد بستگی به فاکتورهای زیادی مثل سن بیمار، سابقه بیماری های قبلی و شدت عارضه فاکتورهای دیگر بستگی دارد. اما عموماً زانو درد چند هفته اول بهبود می یابد اما التهاب ممکن است برای چندین ماه باقی بماند.
در خصوص برگشت به فعالیتهای روزمره زندگی که از اهداف فیزیوتراپی برای رفع زانو درد می باشد موارد زیر در نظر گرفته می شود:

• زانوی آسیب دیده بتواند به طور کامل بدون درد خم و راست شود .
  • زانوی آسیب دیده از نظر قدرت عضلانی مانند طرف سالم شود.
  • بورس روی کشکک به لمس حساس نباشد.
  • بیمار قادر باشد روی زانوی درگیر بدون درد تحمل وزن کند و بتواند در تماس با زمین قرار دهد.
  • بیمار بتواند بدون لنگش راه برود.

برای جلو گیری از زانو درد توصیه می شود که از تماس طولانی مدت زانو با زمین خودداری شود و در مواردی که فرد ناچار به تماس زانو با زمین است، از پدهای محافظتی استفاده شود.

با چند ورزش در فیزیوتراپی برای زانو درد می توان عضلات زانو را به طور اختصاصی تقویت کرد. یکی از این ورزش ها، این است که روی زمین بنشینند و پای خود را دراز کنند و به حالتی قرار گیرند که به مفصل شان فشاری وارد نیاید. سپس به حالت در جا عضله جلوی ران خود را منقبض کنند و تا 10 شماره به همین حالت نگه دارند. می توان برای مثال، صبح سه بار، ظهر سه بار و شب هم سه بار این کار را انجام دهید، البته در روزهای ابتدایی بهتر است زاید به اندام های شان فشار وارد نیاورید و به تدریج و به صورت هفته ای یک بار، شدت یا مدت تمرین را به مقدار 10 تا 20 درصد افزایش دهید. این نوع ورزش برای عضله چهار سر ران یا جلوی ران است. برای پشت ران هم می توان عضله پشت ران را منقبض کرد و به طور مشابه با تعداد و مدت گفته شده عمل کرد.

برای آشنایی با ” فیزیوتراپی زانو درد ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: وب دا. صمدی