فیزیوتراپی شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی-ماهیچه ای-اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است.

علل درد پس از جراحی دیسک

1. اگر بیمار بلافاصله پس از عمل هنوز درد دارد:

۱. اشکالات تشخیصی

بعنوان مثال عصب سیاتیک در تعداد زیادی از افراد از بین عضلها ی عبور می کند بنام پیریفورمیس که علائم شبیه به فشار دیسک به عصب را می دهد. عدم توجه به این مطلب باعث جراحی غیر ضروری دیسک و عدم بهبود بیمار می شود.

برای جراحی دیسک باید علایم بیمار با عکس ام آر ای و نوار عصب هرسه با هم هماهنگ باشند. جراحی غیر ضروری نیز باعث عدم کاهش درد بیمار و یا بد تر شدن درد می شود چون انتظار بیمار براورده نمی شود.گاهی بیمارانی مثل دیابت دچار ورم عصب سیاتیک می شوند و با جراحی درد انها بدتر می شود.

۲. مشکلات عمل جراحی

در طی عمل ممکن است به اعصاب مجاور آسیب وارد شود یا حتی مشکلاتی مثل پارگی روده و.. ایجاد شود و بیمار از درد پس از جراحی شکایت داشته باشد.

۳. آسیب قبلی عصب (بیمار دیر مراجعه نموده و دیسک آسیب زیادی به عصب زده . این مورد با انجام نوار عصب و عضله مشخص میشود.)

۲. درد پس از عمل کم شده و بعد از چند هفته پیدا شود

عفونت باید بررسی شود.

۳. درد چند ماه بعد پیدا شود

ستون فقرات

دیسک جدید

التهاب ریشه های دستکاری شده

سفتی  و چسبندگی بافتهای نرم

۴. چند سال بعد

تنگی نخاع: ممکن است چند سال بعد مجددا تنگی کانال نخاعی دیده شود

جابجائی مهره ها و لیز خوردگی مهره ها ممکن است دیده شود.وقتی دو مهره بهم متصل می شوند فشار بیشتری بر مهره های بالایی و پایینی وارد می شود بنابراین مهره های بالاتر و پایین تر در معرض عوارضی مثل تنگی و لیزخوردگی می باشند.

درمان اغلب دیسکها و درگیری سیاتیک بصورت غیر جراحی است و بیماران قبل از تصمیم به جراحی باید با متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مشورت کنند. در مواردی که جراحی ضروری است باید توجه داشت که حتی در دست بهترین جراحان نیز ممکن است  عوارض پیش آید و دیر انجام دادن جراحی باعث بروز مشکلاتی بخصوص عدم پاسخ به درمان و دردهی مزمن می شود.

ورزشهای بعد از عمل جراحی ستون فقرات بسیار اختصاصی می باشند و فقط با نظر پزشک معالج و متخصص طب فیزیکی انجام شود وگر نه ممکن است باعث آسیب ستون فقرات شوند. عدم انجام ورزش و بی حرکتی طولانی نیز باعث ایجاد چسبندگی در ستون فقرات می شود.

منبع:شریعتی