زانو درد را می توان به جرأت شایع ترین درد، مفصلی نامید. در کشور ما بخصوص کمتر کسی است که از میانسالی گذشته باشد و زانو درد نداشته باشد. برای بسیاری از کسانی که زانو درد دارند فیزیوتراپی و ورزش توصیه می شود. فیزیوتراپی زانو درد به تنهایی درمان زانو درد محسوب نمی‌شود و در واقع به درمان کمک می‌کند. در واقع روش‌های درمان فیزیکی با ایجاد گرمای سطحی یا عمقی در بافت‌ها و با به‌کارگیری اصولی از فیزیولوژی بدن به کاهش درد و التهابات بافت‌های عضلانی و اسکلتی کمک می‌کند. در واقع زمانی که درد و التهاب را در بیمار کنترل کنیم، قادر خواهیم بود او را برای پذیرش درمان‌های لازم برای بازگشت به دوران پیش از بیماری‌اش آماده کنیم. فراموش نکنید که کنترل درد قسمت مهم درمان بیماری‌هاست؛ چراکه درد به گرفتگی عضله منجر شده و مانع ‌ ورود ما به مراحل دیگر درمان زانو درد می‌شود.

فیزیوتراپی به تنهایی برای درمان زانودرد کافی نیست. فیزیوتراپی با تقویت عضلات، برطرف کردن محدودیت‌های حرکتی عضلات و هماهنگ کردن فعالیت عضلانی بدن به درمان بیماران کمک می‌کند. در کنار فیزیوتراپی، تمرین درمانی و ورزش درمانی به درمان بیماری‌های اسکلتی عضلانی کمک می‌کند. درمان فیزیوتراپی زانو درد زمانبر است و ازجلسات سوم و چهارم به بعد کاهش درد قابل مشاهده است، حتی تا پیش از آن ممکن است بیمار با کمی افزایش درد روبه‌رو شود.

ورزش درمانی نیز باید طبق دستور پزشک همزمان با فیزیوتراپی زانو درد و با دقت و حوصله در زمان‌های تعیین شده صورت بگیرد و در صورت ایجاد خستگی یا تحریک درد، کم یا قطع شود.

فیزیوتراپی زانو درد هم باید بر اساس تشخیص پزشک تجویز شود،‌ بی‌شک در مواردی که عامل ایجاد درد در بیمار ناشناخته باشد، فیزیوتراپی زانو درد توصیه نمی‌شود. همچنین زمانی‌که بیمار دچار التهاب حاد است؛ بخصوص در بیماران روماتیسمی که در مرحله حاد بیماری‌شان هستند،انجام فیزیوتراپی نتیجه عکس داشته و به افزایش درد و التهاب مفاصل منجر می‌شود. فیزیوتراپی در بیمارانی که دچار تنگی تونل کارپال (گرفتگی اعصاب مچ دست) هستند‌ نیز در موارد حاد بیماری توصیه نمی‌شود.

فیزیوتراپی که در کاهش درد و التهاب ناشی از بیماری‌های سیستم عضلانی، اسکلتی و عصبی نقش موثری دارد، توصیه شود. در واقع این رشته علم استفاده از روش‌های درمان فیزیکی برای کاهش درد، افزایش توانمندی و اصلاح ساختارفیزیکی افرادی است که به نوعی درد و التهاب عضلانی اسکلتی مبتلا هستند. پیشینه به‌کارگیری روش‌های درمان فیزیکی در طب پزشکی ما به زمان بوعلی‌سینا و استفاده از ماهی‌هایی که در آب الکتریسیته تولید می‌کردند، باز می‌گردد.

ورزش درمانی در کنار فیزیوتراپی زانو درد

شنا کردن اولین گزینه پزشکان است. شنا به جز شنای کرال پشت، برای زانوها بسیار مفید است. علاوه بر شنا می توان در قسمت کم عمق استخر قرار گرفته و به مدت 15 دقیقه در مسیر عرض استخر راه رفت. این کار موجب می شود بدون وارد آمدن فشار بر مفصل زانوی مبتلا به آرتروز، عضلات اطراف زانو تقویت شود تا وزن اندام های فوقانی به زانو وارد نیاید. البته امکان این ورزش همیشه مهیا نیست.

دومین گزینه برای ورزش درمانی در کنار فیزیوتراپی زانو درد پیاده روی است. پیاده روی فشار زیادی به زانوها وارد نمی کند، پیاده روی سریع، اگر قبلاً آسیبی در زانوهایتان نداشته اید، مشکلی ندارد. اما به زانوهای معیوب آسیب می رساند. دوچرخه سواری نیز بر روی زانوها فشاری زیادی وارد نمی کند. به طور کلی هرگونه فعالیتی که فشار کمی بر زانوها وارد کند و یا فعالیت هایی که در آن ها شما مجبور نیستید به سرعت تغییر جهت بدهید، برای زانوها مشکل ساز نیستند.

برای آشنایی با ” رفع زانو درد ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: فان گذر. صمدی