علائم شکستگی های ساعد

وقتی هر دو استخوان ساعد شکسته شده است شکل ظاهری ساعد بیمار تغییر میابد. ساعد در محل شکستگی خم میشود و گاهی اوقات میتوان نوک تیز استخوان در محل شکستگی را در زیر پوست ساعد لمس کرد. در بعضی موارد نوک تیز استخوان شکسته شده پوست را سوراخ کرده و بیرون میزند و شکستگی را به نوع باز تبدیل میکند.

وقتی شکستگی فقط در یک استخوان ساعد ایجاد شده یا جابجایی کمی دارد معمولا ساعد در محل شکستگی بسرعت متورم و دردناک میشود. در این موارد ممکن است حرکت دادن ساعد موجب برخورد قطعات شکستگی به یکدیگر شده و ایجاد صدا کند که به آن کریپیتاسیون میگویند.

بیمار دچار شکستگی ساعد درد زیادی داشته و حرکات چرخشی ساعد و مچ دست وی بسیار دردناک میشود. تشخیص قطعی شکستگی های ساعد با رادیوگرافی است.

شکستی ساعد

گیر کردن استخوان ها در مفصل موجب کاهش شدید در دامنه حرکتی آنها شده و در غالب موارد نیاز به عمل جراحی دارند مگر در مواقعی که شدت شکستگی و خرد شدگی به حدی زیاد باشد که عمل جراحی نتواند آنها را جااندازی کرده و یک مفصل هموار را بدست بدهد.

شکستگی سر استخوان رادیوس در صورتی که جابجایی زیادی نداشته باشد ممکن است بدون توسل به عمل جراحی درمان شود ولی در جابجایی های زیاد عمل جراحی ضروری است.

یکی از مشکلاتی که یک شکستگی میتواند برای آینده فرد ایجاد کند محدودیت حرکتی است. یک فیزیوتراپی خوب با بهره گیری از حرکات نرمشی مناسب میتواند تا حدودی در بدست آوردن دامنه حرکتی مناسب در مفصل کمک کند. مشکلات احتمالی دیگری هم وجود دارند. بد جوش خوردن شکستگی و یا جوش نخوردن قطعات شکسته شده میتوانند موجب بروز آرتروز در مفصل شوند و این آرتروز میتواند مفصل را دردناک کند.

بنابراین همیشه باید اولین درمان بهترین درمان باشد. پزشک معالج سعی میکند در اولین کوشش برای درمان بیمار خود مناسب ترین اقدامات را انجام دهد چون احتمال موفقیت در درمان های بعدی کمتر میشود. در مواردی که درمان خرد شدگی سر استخوان های ساعد منتهی به نتیجه مناسبی نشود ممکن است بتوان در آینده با انجام اعمال جراحی بازسازی به حرکت بدون درد آرنج و ساعد کمک کرد.

منبع:فیزیوتراپی برزکار    ایران ارتوپد