فشار بر ریشه های عصبی کمر که به پا تیر می کشد سیاتیک یا سیاتیکا نامیده می شود چون درد درعصب سیاتیک مسیر یکی از مهمترین اعصاب بدن یعنی عصب سیاتیک است. اما عصب سیاتیک عصبی است که از درون لگن شروع شده و شاخه های آن تا انتهای پا را عصب دهی می کنند. بیماران با آسیب عصب سیاتیک یکی از مواردی است که برای تشخیص، درمان و توانبخشی به کلینیکهای طب فیزیکی و توانبخشی و نوارعصب و عضله مراجعه می کند. گاهی دردهای آن برای پزشکان کمتر شناخته شده است و باعث درمان ناکافی بیماران می شود. مثلا تا 40 درصد بیمارانی که تعویض مفصل لگن می کنند دچار دردهای ناشی از آسیب سیاتیک می شوند که به درمانهای معمول و مسکنهای معمولی پاسخ نمی دهد. حتی برخی از بیمارانی که تعویض مفصل ران انجام می دهند دچار اسیب عصب سیاتیک می شوند و باید درمانهای خاص آنرا دریافت کنند در غیر این صورت، بخاطر تاخیر در روند توانبخشی، پاسخ به جراحی مناسب نخواهد بود. از طرف دیگر برخی از بیماران پس از تزریق در ناحیه باسن دچارآسیب عصب سیاتیک می شوند.

آسیب عصب سیاتیک در موارد زیادی بعلت تصادف موتورسیکلت یا اتوموبیل است. شکستگی یا دررفتگی استخوان لگن هردو  می توانند باعث آسیب عصب سیاتیک  شوند. قرار گرفتن طولانی مدت بدن در وضعیت نامناسب نیز می تواند باعث آسیب عصب سیاتیک  شود. مثلا در حین برخی از جراحی ها اگر وضعیت قرار گرفتن اندام متاسب نباشد می تواند منجر به آسیب عصب سیاتیک  گردد. در برخی از افرادی که داروهای خواب آور قوی استفاده می کنند احتمال آسیب در اثر خوابیدن نامناسب وجو دارد.  دردهای تیرکشنده از لگن به پا بعد از جراحی هایی مثل جراحی های زنان و اورولوژی می تواند به علت آسیب سیاتیک  باشد.

در افراد هموفیلی یا پس از جراحی یا افرادی که داروهای ضد انعقاد مثل وارفارین مصرف می کنند ممکن است بطور خود بخود یا بدنبال آسیب جزئی اطراف عصب خونریزی ایجاد شده و باعث ضعف اندام و درد ناشی از سیاتیک  شود.درمان زودرس آن می تواند به پیشگیری از عواقب بعدی پیش گیری نمایید.نوعی از درگیری سیاتیک  بعلت وجود بافت آندومتر در اطراف عصب ایجاد می شود. در این حالت همزمان با پریود دردی درمسیر سیاتیک  و بصورت تیر کشنده همراه با گزگز و مورمور ایجاد می شود. بتدریج ممکن است بعلت ایجاد باف فیبری در اطراف عصب این درد مداوم تر شود.

در موارد نادری ممکن است تومرها باعث فشار به عصب سیاتیک  شوند. تشخیص زودرس آنها بسیار مهم است زیرا ممکن است تومر در مراحل اولیه باشد و با برداشتن آن بیمار کاملا درمان شود. متاسفانه در چند مورد از بیمارانی که در کلینک طب فیزیکی و توانبخشی تشخیص داده شده بودند بیما ر با تشخیص دیسک کمر تحت جراحی قرار گرفته بود یا تزریق کورتون برای درد برای بیمار انجام شده بود که بیمار بطور موقت برای 10 روز بهبودی نسبی داشت اما درد برگشته بود.

علائم آسیب عصب سیاتیک

علایم بستگی به شدت و نوع آسیب عصب دارد. بیمار ممکن است از ضعف عضلات شکایت نماید. ممکن است بیمار دچار علایم حسی مثل کاهش حس؛ گزگز و مورمور در شست پا؛ پشت و جلو پا ، ران ساق شود.

تشخیص درگیری عصب سیاتیک  و تععین شدت آن با نوار عصب و عضله انجام می شود.

درمان و توانبخشی آسیب عصب توسط متخصصین طب فیزیکی انجام می شود. در صورتی که بیمار نیاز به جراحی داشته باشد بیمار با متخصص مربوطه مشاوره می شود.

منبع:لیزر درمانی