بیماری پارکینسون (PD) دومین عامل بیماری شایع در بین ناهنجاری‌های مغزی پس از بیماری آلزایمر است. این بیماری در مردان بیشتر از زنان مشاهده می‌شود. افراد در همه گروه‌های نژادی می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند، اما این مشکل کمتر در بین افراد ساکن در مناطق آمریکا و آفریقا و آسیا مشاهده می‌شود. در اکثر مواقع، علائم پارکینسون در بین افرادی مشاهده می‌شود که در حدود سن 60 سال هستند. علائم این بیماری شامل سفتی (خشک شدن)، لرزش (تکان)، کندی حرکت، و مشکلات در حفظ تعادل است. به خاطر این علائم، افراد مبتلا به بیماری پارکینسون با ریسک و خطر افتادن و شکستن استخوان‌ها مواجه می‌شوند. روش های درمان  شامل دارو درمانی و فیزیوتراپی پارکینسون می باشد و در برخی موارد ممکن است از عمل جراحی برای بیمار استفاده شود.

علائم پارکینسون

راه رفتن آهسته در پارکینسون.

راه رفتن با قدم های کوتاه و کشیده شدن پا بر روی زمین.

توقف نمودن و یا شک و تردید داشتن در هنگام رسیدن به آستانه در .

متوقف شدن و چسبیدن پاها به زمین .

اشکال در بلند شدن از صندلی.

اشکال در غلت زدن در رختخواب.

اشکال در لباس پوشیدن.

اشکال در استفاده از پیچ گوشتی.

عدم حرکت دستها در هنگام راه رفتن.

فیزیوتراپی در پارکینسون

فیزیوتراپی دارای منافع ویژه ای برای بعضی از مشکلات خاص می باشد. همچنین فیزیوتراپی در تقویت روحیه بیمار، در قانع کردن بیمار به اینکه یک کار فعال دارد انجام می دهد و در درمان بیماری پارکینسون یک نقش فعال را بازی می کند دارای اثرات مفیدی می باشد.

انگیزه، شخصیت و رفتار هم بیمار و هم کسی که فیزیوتراپی را انجام می دهد تاثیر زیادی بر روی منافع کلی فیزیوتراپی که به دست می آید خواهد داشت . در مواردی که بیماری پیشرفته است، انگیزه ممکن است کم باشد، حافظه و تمرکز حواس بیمار مختل بوده و همکاری موثر بین بیمار و متخصص فیزیوتراپی بد باشد. در قدم اول باید موارد زیر در بیمار ارزیابی شوند :

ناتوانی های جسمی بیمار.

میزان یادگیری و وضعیت روانی بیمار.

شرایط خانه ای که بیمار در آن زندگی می کند.

تعداد دوستان یا افراد خانواده که می توانند به بیمار کمک نمایند.