اغلب کمردرد ها به دنبال آسیب رخ میدهد هرچند افرایش سن در بروز درد کمر موثر است .ممکن است هر فردی در زمانهایی از زندگی خود به دلیل کمردرد در فعالیتهای عادی زندگی خود دچار اختلال شود .مدت زمان ابتلا متفاوت بوده و گاهی بعد از چند هفته اختلال شرایط بهتر می گردد.

وقتی دچار کمردرد یا گردن درد می شوید، احتمالا فکر می کنید که ورزش در خط آخر درمان شما قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد که این روش، تنها درمان لازم برای برخی بیماران است! همه ما می دانیم که ورزش برای سلامتی ما مهم است ولی بیشتر افراد، انجام ورزش های کششی در فیزیوتراپی کمر درد را فراموش میکنند. این ورزش ها خصوصا در افراد دارای کمردرد مهم هستند زیرا سبب کاهش شدت درد می شوند و احتمال عود درد را نیز کاهش می دهند. شکی نیست که تکنیک صحیح بسیار مهم است.

روش های درمان کمر درد

• دارو درمانی کمردرد

اگر بیمار به موقع مراجعه کند و هنوز بیماری خیلی پیشرفت نکرده باشد، در اکثر بیماران مبتلا به کمردرد با استفاده از شیوه دارو درمانی کمردرد و دادن داروهای شل‌کننده و ضدالتهاب، مراحل حاد برطرف می‌شود.

• فیزیوتراپی کمر

مرحله بعدی درمان، انجام فیزیوتراپی دیسک کمر می‌باشد. متعاقب آن با تقویت عضلات اطراف ستون فقرات به وسیله ورزش یا تحریکات الکتریکی، بار و فشار وارده به ستون فقرات را کم می‌کنیم تا مشکل بیماری کاهش یابد.

• عمل جراحی دیسک کمر

ولی اگر بیماری دیسک کمر در مراحل پیشرفته باشد و فرد دچار پارگی و بیرون زدگی و فشار روی ریشه عصبی شده باشد، در این مرحله نمی‌‌توان از روش‌های ذکر شده استفاده کرد. به عبارتی هر کدام از روش‌های درمانی، زمان و مورد خاصی باید داشته باشند تا نتیجه مطلوب گرفته شود؛ به‌طور مثال زمانی که دیسک به ریشه عصبی فشار می‌آورد، ممکن است فیزیوتراپی و ورزش کردن باعث تشدید درد و حتی علایم عصبی و فلج‌های مختلفی شود، بنابراین در این مرحله حتما باید از عمل جراحی استفاده کرد.

• تخت پزشکی برای درمان کمردرد

تخت پزشکی ویژه درمان دیسک کمر و التیام کمردرد، بیماری دیسک کمر، سیاتیک، می باشد که آمار ابتلا به آن روز به روز افزایش می یابد. هدف از ساخت این دستگاه، درمان این بیماری و التیام درد ناشی از آن می باشد که علاوه بر موراد ذکر شده قابلیت های دیگری را دارا می باشد.

ستون فقرات ساختمان پیچیده ای است که ازعضله، تاندون، رباط و استخوان های متعددی ساخته شده است. این ساختمان به گونه ای طراحی شده است که بتواند به جلو، عقب، چپ و راست خم شود و وزن بدن را تحمل کند . کشش منظم سبب می شود که عضلات و رباط ها انعطاف پذیر شوند . همچنین فشار وارد بر مفاصل ستون فقرات کاهش و جریان خون آن افزایش می یابد .

ورزش های کششی مناسب در فیزیوتراپی کمردرد

برای بهره بردن از کشش مناسب در فیزیوتراپی برای کمر درد به کارگیری روش مناسب ضروری است. نکات ذیل را مد نظر داشته باشید:

• از گردن شروع کنید و بتدریج روی عضلات کمر کار کنید .
  • کشش را به آهستگی و نرمی انجام دهید، شدت آن باید در حد احساس کشش خفیف باشد، نباید کشش یک عضله سبب کمر درد شود .
  • کشش عضله را به مدت 30 – 20 ثانیه حفظ کنید، از کشش های ناگهانی و ضربه زدن پرهیز کنید .
  • در هنگام انجام کشش، نفس خود را حبس نکنید، به آرامی تنفس کنید .
  • اگر صبح خود را با کشش آغاز کنید، در تمام روز احساس طراوت و شادی خواهید داشت.

اما بطور کلی استفاده از مدالیته های فیزیکی و فیزیوتراپی کمردرد و گرمای سطحی و این مسائل می تواند به کنترل درد بیمار کمک کند. در مواردی که درد بیمار با استفاده از این روش ها قابل کنترل نباشد و یا در مواردی که ضعف پیش رونده در اندام های تحتانی مشاهده بشود ممکن است درمان های جراحی برای بیمار توصیه و اجرا بشود.

منبع: درمان دیسک کمردرمان کمردرد