فیزیوتراپی یا بازپروری فیزیکی شاخه ای از علم پزشکی است که هدف از آن استفاده از روش های فیزیکی غیر تهاجمی (بدون آسیب به بافت مانند آنچه در عمل جراحی با شکافتن بافت انجام میشود) برای بهتر کردن کارکرد سیستم حرکتی فرد و رساندن آن به وضعیت قبل از بیماری است. البته محدوده فعالیت فیزیوتراپی بیش از فقط سیستم حرکتی است.

• فیزیوتراپی درمان هایی فیزیکی را بر روی عضلات، استخوان ها و مفاصل انجام میدهد. مانند کمک به درمان کمردرد، دردهای مفاصل، آسیب های ورزشی و بهبود سریعتر و بهتر سیستم حرکتی بعد از اعمال جراحی که روی آن انجام میشود
  • فیزیوتراپی درمان های فیزیکی را برای بهبود کارکرد سیستم تنفسی انجام میدهد مانند کمک به درمان آسم، برونشیت و آمفیزم
  • فیزیوتراپی درمان فیزیکی را برای بهبود مشکلات سیستم عصبی انجام میدهد مانند کمک به درمان ضربات وارده به سر، سکته مغزی، آسیب های نخاع، پارکینسون، ام اس و یا بازپروری بیمار بعد از جراحی مغز

بخش ورزشهاي ممنوع، مضر و مشکوک حتما مطالعه شود. مثلا ورزشی که کمر به عقب خم میشود در لیز خوردگی مهره و تنگی کانال کمری ممنوع است.

هر ورزشی که باعث ایجاد یا تشدید درد شد نباید انجام شود.

ورزشهای کششی سه بار هر بار ۳۰ ثانیه انجام شود مگر متخصص طب فیزیکی شما دستور دیگری داده باشد.

در گودی کمر نباید در حالتی که به شکم خوابیده اید و به عقب خم می شوید فشار به ناحیه گودی وارد شود. فشار باید به ناحیه پشت قفسه سینه باشد. در ابتدا می توانید از فرد دیگری بخواهید که دستش را روی این ناحیه بگذارد تا حس کنید چه منطقه ای تحت کشش است.

کمردرد مطب دکتر رئیسی طب فیزیکی

منبع:ایران ارتوپد  شناخیت فیزیوتراپی