یکی از کاربرد های شایع لیزردرمانی در بیماری های عضلات و مفاصل است و  در بیماری های مختلفی نظیر آرتروزها، روماتیسم مفصلی، روماتیسم ستون فقرات مثل بیماری اسپوندیلیت آنکلیوزان فیبرومیالژی،، دردهای ستون فقرات ، در آسیبهای ورزشی ،آرتروز بخصوص آرتروز زانو  در رفتگی ها و التهابات غلاف کپسول مفصلی، التهاب و تورم حاصل از پیچ خوردگی مفاصل و گرههای دردناک عضلات بکار می رود.

گفته می شود لیزر دارای اثرات ضد التهاب و کمک به ترمیم بافتی و همچنین افزایش جریان خون است. لیز این اثرات را با اثر بر روی سلول انجام می دهد. اثری مانند فتوسنتز که نور باعث ایجاد انرژ‍ ی در سلول می شود. اما هنوز این اثرات کاملا ثابت نشده است.

با توجه به اثرات فوق لیزر به عنوان کمک به درمان در بسیاری از بیماریهای دردناک پپیشنهاد می شود اما باید توجه کرد :

1.لیزرپی را نباید به عنوان درمان اصلی محسوب کرد بلکه تنها کمک به درمان اصلی بیمار است. مثلا در درد زانو اگر اختلالات و انحرافات تصحیح نشود و ورزشهای مناسب به بیمار داده نشود درد بیما بر می گردد و لیزر تنها تلف کردن وقت و هزینه بیمار است.
2.هیچ روش درمانی معجزه از جمله لیزرتراپی نمی کند. تبلیغات زیادی برای لیزردرمانی می شود. باید توجه داشت که تنها با تشخیص درست و استفاده مقدار لازم نتایج درمانی حاصل می شود.
3.توان دستگاههای لیزرها با یکدیگر متفاوت است برخی دستگاههای لیزر توان ضعیفی دارند. همچنین فرکانس لیزرها و مقدار جذب و نفوذ آنها در بافتها متفاوت است بنابراین تجویز مقدار متناسب لیزر و استفاده از دستگاه با توان کافی می تواند به بیمار کمک نماید.
4.هر روش درمانی خطرات و عوارض خاص خود را دارد لذا از روشهای درمانی مثل لیزر باید در مواردی که استفاده از آن ضروری است استفاده کرد.

منبع:دکتر رئیسی و احدی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تهران