ماساژ یكی از سریع‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها برای رهایی از درد است که ما در زمان‌های مختلف دست به این كار می‌زنیم. همچنین ماساژ درمانی در فیزیوتراپی نیز کاربرد دارد و معمولا در ماساژ درمانی انواع ماساژ با یك مكانیسم مشابه بر روی بدن اثر می گذارند.

فواید ماساژ درمانی

فايده ماساژ درماني فقط آرام‌سازي عضلات نيست، بلکه انواع ماساژ، فوايد خيلي بيشتر از آن به همراه دارند. برخي از ناراحتي‌ها و عوارضي که ماساژ مي‌تواند در برطرف شدن آن‌ها تأثير داشته باشد عبارت است از:

• کمر درد. تأثير مثبت ماساژ درماني در رفع کمر درد، در تحقيقات متعددي به اثبات رسيده است. در واقع در مطالعه‌اي که در سال 2003 ميلادي انجام گرفت، ثابت شد که کارآيي و فواید ماساژ درمانی در تسکين درد‌هاي مداوم ناحيه پايين کمر، بسيار بيشتر از روش اصلاح ستون فقرات با استفاده از طب سوزني مي‌باشد. همچنين اين تحقيقات نشان داد که ماساژ درماني، ميزان نياز به مصرف قرص‌هاي مسکن را تا 36% کاهش مي‌دهد.
  • سر درد. تحقيقات متعددي هم نشان داده است که ماساژ درماني در تسکين نوع ديگري از دردهاي مزمن، يعني سر درد، تأثير بسزايي دارد. ماساژ گردن مي‌تواند تعداد سر دردهاي ميگرني که يک شخص دچار آن مي‌شود را کاهش دهد و به خواب بهتر افراد مبتلا به سر درد کمک کند.
  • استئوآرتروز. در اولين آزمايش کلينيکي که با هدف بررسي کارآيي ماساژ سوئدي در بهبود استئوآرتروز زانو انجام شد، ميزان درد، سختي و عملکرد مفصل زانو در بيماراني که هر هفته يک يا دو جلسه يک ساعته ماساژ بر روي آنها انجام مي‌شد، بهبود پيدا کرد. در حالي که آثار اين بهبودي در افرادي که ماساژ بر روي آن‌ها انجام نگرفته بود، مشاهده نشد.

زمانیكه ماهیچه بیش از حد فعالیت دارد تجمع مواد زاید از جمله اسیدلاكتیك می تواند باعث درد، گرفتگی و حتی اسپاسم عضلات شود. ماساژ بطور عام و ماساژ سوئدی به طور خاص، گردش خون و جریان لنفاوی را بهبود بخشیده ، مواد غذایی و اكسیژن تازه را به بافتهای مزبور می رساند و به خروج مواد سمی و بهبودی كمك می كند. همچنین عضلات در حال كشش می توانند به رگهای خونی و اعصاب فشار آورده وبا محدود كردن جریان خون باعث ایجاد درد شوند .با ماساژ منطقه مورد اثر ، بتدریج فشار عضله بر اعصاب درگیر كاهش یافته و درد كاهش می یابد. همین مكانیسم در بهبود عضلات آسیب دیده با ماساژ باعث سودمندی آن است. علاوه بر این، ماساژ باعث افزایش اندروفین ها (نابود كننده های درد) و افزایش ترشح هورمون سروتونین (تعدیل كننده خلق و خوی) می شود. همچنین ثابت شده كه هورمون استرس (كورتیزول) را آزاد می نماید. به همین دلیل ماساژ اغلب به عنوان یك درمان تکمیلی برای افرادی كه سیستم ایمنی آنها بر اثر استرس تضعیف شده توصیه می شود.

ماساژ درمانی در فیزیوتراپی یک روش درمانی مفید و نسبتاً ایمن است که در صورت استفاده منطقی و کاربرد تکنیک های مناسب و به شرط انجام توسط افرادی که صلاحیت علمی، عملی و اخلاقی انجام آن را دارند می تواند اثرات موثری بر سلامت جسمی و روانی افراد سالم و بیمار داشته باشد.

مکانیسم قطعی تاثیرات ماساژ و ماساژ درمانی در فیزیوتراپی هنوز شناخته نشده است ولی ممکن است بر حسب نوع و کاربرد ماساژ و نیز سطحی و یا عمقی بودن آن مجموعه ای از اثرات مکانیکی، بازتابی(رفلکسی)، عصبی و روانی در آن دخیل باشد. از ماساژدرمانی به عنوان درمان کمکی و فرعی (و نه علاج قطعی) در مبتلایان به درد های مزمن،فیبرومیالژی، برخی آسیب های ورزشی، سردرد، مراقبهای سوختگی و حتی کاهش درد در برخی انواع سرطان بهره گرفت اما نکته مهم این است که در موارد مذکور ماساژ به هیچ وجه جایگزین درمانهای علمی معمول و مرسوم نیست

برای این كه ماساژ درمانی را به درستی انجام دهید، باید از بدن خود آگاه باشید. مناطقی را كه از طریق تحریك لمسی به درد و كشش حساس هستند، بشناسید؛ به طور مثال بسیاری از مردم نمی‌دانند كه عضلات خاصی مسئول سردرد هستند و با ماساژ این نواحی، درد آرام می‌شود. بنابراین شناخت این مناطق لازم است.

هدف از ماساژ درمانی در فیزیوتراپی، ارتقای عملکرد جسمانی بدن می‌باشد البته با توجه به تداخل و ارتباط زیاد سیستمهای بدن درمانهای فیزیوتراپی که توسط فیزیوتراپیست انجام می‌شود مستقیم یا غیر مستقیم باعث بهبود عملکرد سیستم فیزیولوژیک نیز می‌شود. از آنجایی که ماساژ درمانی در فیزیوتراپی باعث شل شدن عضلات می‌شود، پس می‌تواند در بهبود کمردرد موثر باشد. تحقیقات نشان داده است بیمارانی که درد عضلانی داشتند و در 10 هفته، 10 جلسه ماساژ را انجام دادند، بهتر از بیمارانی که طب سوزنی و یا روش‌های دیگر طب مکمل را انتخاب کرده بودند، بهبود یافتند.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” ماساژ درمانی دیسک کمر ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ماساژ درمانی در فیزیوتراپی مطالعه فرمایید.

منبع: مبید. دکتر دقاق زاده. سایت مدرسه سازان