برطرف نمودن درد با ماساژ

 بعضی ماساژهای آرامش بخش و تنش زا می توانند در برطرف نمودن سردردمؤثر باشند. برای کمک به کاهش و از بین بردن سردردها، ماساژهای ویژه ای هست که روی گردن، شانه ها، تیغه های شانه، خلف گیجگاه، پیشانی، فک و پشت گوشها انجام می شود. این ماساژها آرامش بخش اند و برای خلاصی از درد ناشی از تنش در بعضی قسمت های بدن، کمک می کنند. شما خود می توانید این ماساژ ها را انجام دهید، اگرچه اگر شخص دیگری به ویژه یک متخصص ماساژ آنها را انجام دهد، مؤثرتر خواهدبود.

روش ماساژ

1- در یک حالت نشسته و راحت، پشت گردن، شانه ها و گیجگاه را ماساژ دهید.

2- اول شانه ها را محکم فشار دهید و سپس با سرانگشتان، پشت گردن و ناحیه ی گیجگاه را فشاردهید. دست ها باید با یک قطره روغن بی اثرهمراه با چند قطره روغن معطر چرب شده باشد. روغن اسطوخودوس، بابونه و یا نعنا را امتحان کنید.

3- با هردو انگشت شست، نرمه های گوش را ماساژ دهید. این تکنیک بسیار مهم است، چون اغلب تنش های عصبی از این قسمت بدن عبور  می کنند.

4- با انگشتهای اشاره و میانی به آرامی منطقه ی گیجگاه را فشاردهید، بعد به آرمی ماساژ داده و حرکات دورانی انجام دهید تا درد تسکین یابد.

5- با سر انگشتانتان وسط پیشانی را، یعنی جایی که محل چشم سوم است، ماساژ دهید. این ماساژ برای آرامش روانی و رهایی از اضطراب بسیار مؤثر است.

6- سر انگشتانتان را در ناحیه ی پایین و بالای ابرو بگذارید و چند ثانیه آن جا را فشار دهید؛ این فشار به آرامش روانی و تسکین درد کمک می کند و برای روزهایی که خیلی خسته هستید بسیار خوب  است.

شیاتسوی هماهنگ کننده

شیاتسو، یک تکنیک قدیمی شرقی است که به هزاران سال پیش برمی گردد و بافشار انگشتان انجام می شود. این روش  می تواند سردردها به ویژه سردردهای ناشی از استرس را برطرف کند .

 شیاتسو تکنیکی است که در طب شرق ریشه دارد و از فشار انگشتان برای معالجه ی کانال های عمودی بدن استفاده می کند و برای این است که انرژی حیاتی ما را متوازن نماید. این نوع معالجه برای بهبود استرس توصیه می شود و برای سردرد، گردن درد و دردهای شانه مفید است و این تکنیک، انرژی اضافی بعضی نقاط بدن را جمع آوری و در جاهایی که بیشتر مورد نیاز است توزیع و ناهماهنگی داخلی را بر طرف می کند.

این ماساژ کلاً روی زمین انجام می شود. در هنگام ماساژ باید زیر تن فرد یک حصیر یا تشک ورزشی وجود داشته باشد. ماساژدهنده نه تنها از انگشتان و کف دست بلکه از آرنج ها، زانوها و پاهای خود برای وارد آوردن فشار بر پوست و عضلات در محل های کلیدی استفاده و درد را برطرف میکند؛ نیز هماهنگی را متعادل نموده، تنش را می زداید و توانایی بدن را در بیماری زدایی برمی انگیزد.

درمانگرعمومی هنگام استفاده از شیاتسو، بیماری را براساس فرد معالجه می کند. یک  فرد سالم بعد از چند جلسه ایجاد آرامش و احیاء انرژی، احساس بهتری خواهدکرد. ولی یک فرد دارای استرس زیاد، سردرد، خشکی و بی حرکتی گردن و پشت باید حداقل به مدت چندین ماه، هفته ای یک جلسه و در موارد شدیدتر بیشتر از این ها معالجه شود. برای استفاده از ماساژهای ساده می توان از دستورات زیر در خانه استفاده کرد:

  • ماساژ صورت

یوگا

1- شست ها را وسط پیشانی قرار داده به آرمی ولی محکم فشاردهید.

2- ابروها را با انگشت اشاره و شست نیشگون بگیرید و از وسط به  طرف گیجگاه حرکت دهید. برای آرام نمودن درد پیشانی این حرکت را چندین بار تکرار کنید.

3- با انشگتان شست و اشاره دو طرف بینی را به  صورت طولی ماساژ دهید. سپس دوطرف بینی را از گونه به طرف تیغه ی بینی ماساژ دهید. این محل نور روشن(Brigh Light) نامیده می شود و برای بینایی خسته، اثر مطلوبی دارد.

4- دو طرف صورت را از بالا به پایین ماساژ دهید. این کار برای تسکین تنش جمع شده در صورت مؤثر است.

5- با انگشتان شست مجدداً پیشانی را فشار داده و به طرف خارج مالش دهید و بعد از آن برای آرامش کامل، آرام و بدون سروصدا چند دقیقه استراحت کنید.

تکنیک های انگشتی مرموز چینی

 در  میان درمانهای دستی مختلف، ماساژهای چینی در درمان سردردها، دردگردن(تنش گردن) و خستگیها تأثیر بسزایی دارند. یک کارشناس ماساژ چینی میتواند با انتقال انرژی حیاتی به شخصی که از سردردها  رنج می برد، شگفتی بیافریند. مفهوم انرژی حیاتی در طب سنتی چینی  و ژاپنی برای زندگی نقشی مهم دارد، به معنی نیروی حیات است، به  صورت نیروی آفرینشگر جهان عمل  میکند و در همه ی موجودات زنده جاری است. هر انسان این انرژی را دارد، البته به مقادیر مختلف.

بعضی  از مردم انرژی حیاتی ضعیف و بعضی دیگر انرژی حیاتی قوی تری دارند که در تمامی جسمشان جریان دارد. سلامت به حضورکی(chi) قوی بستگی دارد.(در ماساژ چینی chi به معنی انرژی حیاتی است.)نبودن انرژی یا بودن نامتعادل آن سبب ایجاد بیماری می شود. در حالیکه وجود انرژی حیاتی کمک می کند که شخص از نظر جسمی و روحی سالم  بماند. حفظ تعادل انرژی حیاتی لزوماً آسان نیست و به مراقبت و پرورش گسترده ای نیازمند است. ولی یک متخصص انرزی حیاتی می تواند در تسکین درد بسسیار کارآمد باشد. برای متعادل نمودن و انگیختن جریان انرژی حیاتی ذست ها روی جاهای مختلف سر قرار می گیرند. بعضی ماساژها را خود فرد می تواند انجام دهد؛ ولی اغلب کارها به دونفر نیازمند است: یک ماساژ دهنده که به فرایند انتقال و دریافت حساس باشد و یک ماساژگیرنده .

ماساژ برای سردردمعمولی

1- بیمار باید در محل راحتی بنشیند. شخصی که ماساژ می دهد دستهایش را روی سر گیرنده می گذارد.( کف دستها کاملاً باز نیستند، بلکه کمی بسته و گود هستند) و به مدت 2 دقیقه به انتقال انرژی حیاتی توجه ویژه می کند. ماساژ گیزنده  باید در بعضی از نقاط سر خود احساس گرمی نماید .

2- انگشتان اشاره و وسطی را نزدیک ابروها بگذارد و دو دقیقه ی دیگر هم به انتقال انرژی حیاتی به این نقطه بپردازد. بعد به آرامی انگشت ها را از این نقطه بردارد.

ماساژ برای میگرن

1 – در حالی که بیمار نشسته است، انگشتان شست را در گودی پشت سر و بالای گردن قرار دهید و انرژی حیاتی را منتقل کنید. یک طرف گردن ممکن است سفت تر از طرف دیگرباشد.

2- برحسب اینکه کدام طرف گردن سفت تر باشد، سر را به طرف راست یا چپ بچرخانید تا آن سفتی برطرف شود .

3- سر را به طرف عقب ببرید و شست ها را در گودی پایین سر فشار دهید و یک دقیقه chi (کی) را انتقال دهید.

4- سپس فشار را بردارید و سر را به حالت اولیه برگردانید. دست ها را روی چشمها قرارداده و کی(chi) را به مدت 30 ثانیه انتقال دهید.

ماساژ بدون کمک دیگران

این ماساژها برای مبارزه با سردردها، ایده آل و آسان اند، آمادگی زیادی نیاز ندارند و در هرلحظه می توان آنها را انجام داد.

* از طریق ماساژ که هنری باستانی برخاسته از فلسفه ی شرق است، به مرور زمان به وسیله ی یک سری فرهنگ ها، تکنیک های متکامل شده، که نوعی استفاده از دست  برای آرامش یافتن، کاهش فشار عصبی، برطرف کردن سموم، افزایش هماهنگی عضلانی، تسکین درد و افزایش کلی بهداشت و سلامتی است.

ماساژها اساساً درمان هایی تسکین بخش و لذت بخش اند. بعضی تکنیک های آن را می توان بدون کمک دیگران انجام داد و به ویژه برای سردردهای شدید و مزمن بسیار عملی و مؤثرند. آنها را می توان در هر زمانی انجام داد.( هر زمانی که احساس درد می کنید یا این که می خواهید فشار عصبی را کاهش دهید)، اگرچه توصیه می کنیم که این ماساژها را بعد از دوش گرفتن انجام دهید. می توان آنها را مستقیماً انجام داد یا از یک کرم یا روغن معطر استفاده کرد. بهتر است که همراه این ماساژها یک موسیقی آرام هم نواخته شود.

ماساژ برای تسکین سردرد

1- برای تسکین سردردها و میگرن ها با ماساژ ،محل تلاقی استخوان ها، بین انگشت شست و اشاره را فشار دهید.

2-برای تسکین دادن سردردها با ماساژ، به ویژه آنهایی که به عفونت سینوس ها مرتیط اند، انگشتان شست را بین دو ابرو گذارده و بافشاردادن سر روی انگشتان، آن جا را تحریک کنید.

3- برای تسکین دادن سردرد با ماساژ ،سر انگشتان اشاره و وسطی به آرامی مناطق گیجگاهی خود را فشاردهید و به آنها حرکت دَوَرانی کوچک بدهید( می توانید انگشت ها را به سمت عقب  و جلو هم ببرید). بدون متوقف کردن، حرکت مالشی دَوَرانی انگشت ها را از گیجگاه به طرف پشت سر ادامه دهید و چنددقیقه محل را ماساژ دهید. به پیشانی برگردید و آن را با حرکت های دورانی ماساژ دهید.

*****  اخـــطـــار

اگرعفونت داشته باشید، ماساژ باعث عوارض جانبی می شود. اگر درد دراثر گوش درد یا درد فک ها و عفونت دندان ها بود، این ماساژ را انجام ندهید.

ماساژهای محل به محل

ماساژهای مخصوصی هستندکه به محل درد بستگی دارند .

  • سردرد

سردردها منشأهای مختلفی دارند و برحسب مورد می توانند مشخصه های مختلفی داشته باشند. به این دلیل است که بعضی سردردها در پیشانی متمرکزند. در حالی که دیگرسردردها در گردن، چشم ها، فرق سر یا اطراف سر متمرکزند. برای هریک از این سردردها ماساژهای مخصوصی وجود دارد و به این دلیل بهتر است که علت آنها شناخته شود. همیشه برای درمانهای تکمیلی به پزشک نیز مراجعه کنید.

  • درد پیشانی

استرس، مشکلات گوارش یا عفونت سینوسها می توانند باعث دردپیشانی شوند.  با سر انگشتان اشاره از بین ابروها شروع کنید و به طرف انتها، با حرکت های درمانی، ماساژ دهید.

  • از گردن تا جمجمه

این دردشدید معمولاً با استرس یا مشکلات مربوط به حالت بدن، به ویژه خستگی گردن مرتبط است. با انگشتان شست، وسط پیشانی،(محل چشم سوم) را فشاردهید، سپس فشار را کم کنید و آنگاه از وسط پیشانی به  طرف گیجگاه ماساژهای دَوَرانی بدهید تا به پشت گردن و زیر جمجمه برسید.

  • از چشم ها و پشت چشم ها

این یک دردجداگانه است و به مشکلات گوارشی یا خستگی چشمها مربوط  می شود. با انگشتان خود طرفین جمجمه، محلی راکه مکمل بازتاب مربوط به این درد قرار دارد، فشاردهید.

  • از پشت گردن تا فرق سر

این درد میتواند خیلی شدید باشد و معمولاً به استرس یا عیوب وضعیت بدن مربوط  می شود و به صورت اسپاسم های عضلانی در گردن است. نقطه ی مربوط به اولین مهره که در پشت گردن قرار دارد، باید فشارداده شود. این محل، جایی مهم است چون نسبت  به تنش و حالت بدنی، حساس است و نیز محلی است که اعصاب تلاقی می کنند و درد را به گردن، سر و شانه ها پخش می کنند.-

  • از گردن  تا پیشانی یا فرق سر

این تکنیک  برای همه ی انواع سردردهای مرتبط با مشکلات استرسی و دردهای پشت سر یا گردن مؤثر است. با سرانگشتان هر دو دست، تمامی سر را با حرکت دورانی انگشتان ماساژ دهید. حرکات دورانی از بالای سر تا طرفین گردن باشد.

  • تمامی سر

درد تمامی سر، ریشه در گروهی مشکلات دارد و ناشی از سفتی گردن و  پیشانی است که به علت اضطراب و تنش ایجاد می شود.

1- دست ها را روی سر بگذارید، سپس کف دست ها را روی هم قراردهید و ضربه هایی آرام با حرکتی دورانی به روی سر وارد آورید

. 2- یک دست را روی سر بگذارید و از کناره های سر روبه بالا ماساژ دهید.

3- دست ها را روی چشم بگذارید تا یک حالت آرامش ایجاد شود.

  • خواننده گرامی

  • پیشنهاد میشود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید

ماساژ درمانی در فیزیوتراپی

انواع سبک های ماساژ درمانی 

فواید انواع ماساژ درمانی



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →