منیپولاسیون

استفاده از تکنیکها و مانورهای موبیلیزاسیون و منیپولاسیون که امروزه بعنوان درمان مطرح است در زمانهای قبل ، توسط دانشمندانی چون بقراط ، جالینوس و شاگردان آن‌ها انجام گرفته است.

بررسیها و مطالعات باستان شناسی بیانگر این است که استفاده از این نوع درمان توسط رومیان ، یونانیان ، مصریها ، هندیها ، ژاپنی‌ها ، ایرانیان ، چینی‌ها متداول بوده است و برای بیماران و مراجعه کنندگان خود از درمانهای فیزیکی استفاده می‌کرده‌اند . از پزشکان ایرانی که ازاین تکنیک ها استفاده کرده اند میتوان ابن‌سینا را نام برد.

منیپولاسیون ستون فقرات

وقتی که با دقت انتخاب و بطور صحیح اعمال شود یکی از بهترین درمانهای برای بسیاری از ناراحتیهای ستون فقرات است  ولی گاهی منیپولاسیون عوارض بدی به جا می‌گذارد که تا حدودی به خاطراستفادهء اشتباه در تکنیک‌ها توسط شخص ناواردی است که سعی کرده تکنیکهای دستی را بکار ببرد .

منیپولاسیون برای درمان جابجائیهای مهره‌ای ، قفل شدگی‌ها مهره ، چسبندگیهای مفصلی ، جابجائیهای ساکروایلیاک یا پیچ‌خوردگی‌ها و غیره بکار می‌رود. هر مانوری بر اساس وجود یک پاتولوژی خاص توجیه شده است. اصولاً تکنیکهائی که  اعمال می‌شود بر اساس لمس ،پایه‌گذاری شده است .

بعد از معاینه دقیق و مشخص شدن متشا درد در ستون فقرات که گاهی منشا درد در محلی غیر از محل احساس درد می باشد و اطمینان از عدم وجود شکستگی و اختلالات دیسک مهرهای که روی نخاع فشار وارد کند که معمولا گرافی ساده نیاز می باشد مانور های خاص انجام میشود.

حین انجام مانور گاهی صدای کلیکی شنیده می شود و بعد از انجام مانور درد به مقدار زیادی و گاهی کامل بر طرف می شود و بهبود دامنه حرکت مشاهده می شود.

به علت مزمن بودن و شرایط خاص به مرور تاحدی علایم در روزهای بعد ایجاد می شود که نیاز به تکرار مجدد مانور در فواصل خاص می باشد و جهت حفظ اثر درمان ورزشها و کششهای خاص به بیمار آموزش داده می شود.

منبع:دکتر عمادی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان