هیدروتراپی یا آب درمانی، درمان بیماری ها با استفاده از آب است. هیدروترمال تراپی استفاده از آب با حرارت مانند وان های داغ یا چشمه های آب گرم است.

هدف هیدروتراپی یا آب درمانی

هدف هیدروتراپی خارج کردن سمومی از بدن است که می توانند موجب درد مفاصل و التهاب شوند. همچنین درمان به روش هیدروتراپی در کنترل بیماری های مزمن از قبیل رماتسیم مفاصل و رماتیسم استخوان ها کارساز است.

کاربرد هیدروتراپی یا آب درمانی

آیا شب ها خوب نمی خوابید؟ افرادی که خواب سبکی دارند حمام آب داغ را به عنوان یکی از محبوب ترین راه های درمان خود عنوان کردند. هر چیزی کمک کند خون به بخش های خارجی و بیرون از مغز بازگردد به درمان بی خوابی کمک می کند و خواب را آسان تر می کند. افت حرارت بدن می تواند کمک کند تا بدن به خواب عمیق تری فرو رود. حمام آب داغ در هنگام گرفتگی ماهیچه ها و هیجان بیش از حد ناشی از فشار مؤثر است. وقتی شخص به زیر آب فرو می رود احساس بی وزنی می کند. در این زمان بدان از کشش همیشگی جاذبه قطع می شود. آبی که در حال حرکت است گیرنده های حس لامسه روی پوست را تحریک کرده و باعث آزاد کردن ماهیچه های منقبض و افزایش جریان خون می شود این مالش آب باعث احساسی همچون ماساژ می شود.

هیدروتراپی یا آب درمانی در درمان کمردرد

میلیون ها نفر بی دلیل از کمردرد رنج می برند. جکوزی در کاهش استرس افراد مؤثرتر است. استفاده از هیدروتراپی در کمردرد؛ درمان بیماری های ششی، تنگی نفس، تصلب بافت ها، امراض نخاعی، کمردرد، کمردرد و کمرهای ضعیف و همین طور در رهائی از نور آلرژی عصب سه قلو، دندان درد و میگرن و در آرام بخشی به چشمان خسته مؤثر است. درمان گردن برای رفع سرگیجه، آرتروز انگشت و مفاصل دست، صدای زنگ در گوش، افسردگی خفیف، حساسیت بیش از حد به تغییرات آب و هوا، گرفتگی کتف و گردن، سردرد و میگرن ها مؤثر است.

این روش درمان نباید برای کسانی که دچار عوارض قلبی عروقی، بزرگی غده تیروئید و فشار خون بالا هستند مورد استفاده قرار گیرد. هیدروتراپی سینه، برای گلودرد، تنگی تنفس و برونشیت مؤثر است. حرارت آب باید معتدل شود اگر احتمال خطر آنژیوسپازم وجود دارد. آب درمانی برای قسمت بالای بدن در بهبود جریان خون به قلب، شش ها و شش شامه ها مؤثر است. این کار برای تحریک دستگاه تنفسی و قلبی، بالا بردن ضربان، رگ های واریسی، قابلیت تحریک دستگاه عصبی، سردردها، بیماری های حنجره و تارهای صوتی، تنگی نفس و برونشیت مؤثر است. در صورتی که در دستگاه ریوی گرفتگی خونی وجود دارد نباید از این روش استفاده کرد. استفاده از هیدروتراپی روی بازوها برای دست های سرد، زکام بینی و گلو، سردردها، سرگیجه، عوارض قلبی، رماتیسم بازوها، درد اعصاب، بی حسی و اختلالات عصبی مؤثر است.

بطورکلی استفاده از آب و خواص آن جهت اهداف درمانی را هیدروتراپی یا آب درمانی می نامند. در فیزیوتراپی از خواص درمانی آب در جهت کاهش اسپاسم و کاهش سفتی مفاصل و … استفاده می شود. موارد کاربرد هیدروتراپی یا آب درمانی : 1- افرادفلج مغزی2- رفع خستگی 3- کاهش‌ استرسهای ‌روحی‌ و روانی 4- بیماریهای‌ روماتیسمی‌‌ مانند آرتریت‌ روماتوئید و…

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب “ تکنیک های فیزیوتراپی ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هیدروتراپی یا آب درمانی مطالعه فرمایید.

منبع: آفتاب. پزشکی