درمان کشیدگی عضلات همسترینگ

بلافاصله بعد از آسیب دیدن ران و کشیدگی در عضله باید اقدامان زیر انجام شوند

• بیمار باید فعالیت های بدنی و ورزشی را قطع کرده و از هر حرکتی که موجب افزایش درد میشود اجتناب کند.
  • سرد کردن عضلات همسترینگ با قرا ردادن کیسه پلاستیکی حاوی خرده های یخ چند بار در روز و هر بار بمدت 20 دقیقه
  • بیحرکت کردن زانو با یک بریس بمدت چند روز
  • استفاده از داروهای ضد درد یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

بعد ار گذشت چند روز که درد و تورم عضله کاهش یافت بیمار باید با انجام نرمش های کششی خاص تحت نظر پزشک معالج و فیزیوتراپ توانایی انعطاف عضلات همسترینگ را بیشتر کند. این کار از مهمترین مراحل درمان بیمار است. بعد از گذشت چند هفته و وقتی توانایی کششی و انعطاف عضله خوب شد بیمار باید نرمش های تقویتی عضلات همسترینگ را انجام دهد. با افزایش قابلیت انعطاف و افزایش قدرت عضله درد بیمار زودتر خوب شده و احتمال بروز این عارضه در آینده کم میشود.

در صورتی که آسیب کششی عضلات همسترینگ بسیار شدید بوده و بصورت پارگی کامل آن باشد ممکن است نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد. این پارگی ها معمولا در محل اتصال تاندون عضله به توبروزیته ایسکیوم لگن است. عمل جراحی بصورت برگرداندن دوسر عضلات یا تاندون ها یا تاندون به استخوان و سپس ترمیم آن است.

ورزشهای تقویت عضلات همسترینگ

منبع:ایران ارتوپد   بیمارستان شریعتی