ورزش-درمانی-کمردرد-1-300x203

در شکل شماره 1 بیمار برای تقویت ستون فقرات به شکم می خوابد و سعی می کند قوس گردن را صاف کرده و حالت غبغب در زیر چانه ایجاد نماید. در تمرین شماره 2 همزمان با حفظ تعادل سر و گردن و تنه فوقانی، دست ها با وزنه کوچک بالا و پایین حرکت داده می شود.

1

  بیمار در حالیکه پشت به دیوار می باشد یک توپ نرم نیز پشت سر او قرار دارد و همزمان با حفظ تعادل سر و گردن دست ها را با وزنه کوچک بالا و پایین حرکت می دهد. در تمرین شماره 2 بیمار مطابق شکل روی یک بالشت وج شکل به حالت نیمه خوابیده می باشد و همزمان با بالا آوردن سر و گردن چانه را به سمت گلو فشار می دهد.

2

در این تمرین تقویت ستون فقرات  بیمار روی توپ سوئیسی می نشیند (شماره 1) و طبق شماره 2 و 3 بیمار خود را روی توپ سرد دراده و به سمت جلو با زانوهای خم قدم بر می دارد و بعد تمرین را تکرار می کند.

3

در شکل زیر جهت تحریک بیشتر تعادل بدن به صورت ضربدری دست و پای متقابل حرکت داده می شود.

8

در این تمرین بیمار از باند الاستیک مطابق شکل استفاده نماید که این تمرین در جهت تقویت عضلات پشت گردن مؤثر می باشد.

9

این جهت تقویت عضلات شکمی که ثبات دهنده ستون فقرات و تقویت ستون فقرات می باشند بیمار در وضعیت طاقباز می خوابد و زانوها خم می باشد در تمرین شماره 1 بیمار یک پا را خم و راست می کند و در تمرین شماره 2 دست و پای معکوس را با هم خم و راست می کند.

30

این تمرین نمونه پیشرفته تری را جهت تقویت عضلات شکم و ستون فقرات با استفاده از باند الاستیک را نشان می دهد. تمرین شماره 1 و 2 را در مسیر برگشت با هدف کنترل عضلانی بیشتر می توان انجام داد.

31

جهت تقویت عضلات شکمی تمرین شماره 1 و 2 شکل 32-3 را می توان انجام داد.

32

در این تمرین  بیمار در حالت خوابیده پاها را بلند کرده و به طرف بالا صاف نگه می دارد و سپس سعی می کند باسن را از زمین بلند کند این تمرین جهت افزایش قدرت عضلات شکمی تحتانی است.

33

این تمرین طرز استفاده از باندالاستیک را جهت ایجاد مقاومت و تقویت عضلات پشتی با هدف ایجاد ثابت ستون فقرات در حالت نشسته روی توپ سوئیسی (شماره 1) و در حالت ایستاده (2) را نشان می دهد.

34

جهت تقویت عضلات ستون فقرات و ایجاد تعادل و ثبات بیشتر این تمرین را در حالت ساده تر (شماره 1) و صرفاً با حرکت دادن و بلند کردن یک پا یا یک دست می توان انجام داد و به صورت پیشرفته تر در تصویر شماره 2 می توان انجام داد که حرکت و بلند کردن دست و پای مقابل به شرط حفظ تعادل چوب و صاف نگه داشتن آن می باشد.

35

این تمرین نحوه تمرین جهت تقویت عضلات پشتی ستون فقرات را جهت فقط ثبات آن نشان می دهد. در تمرین شماره 2 بیمار در حالیکه به شکم خوابیده است و درمانگر پاهای او را ثابت نگه داشته است سعی می کند سر و تنه را با دست های باز کشیده بالا آورد.

36

تمرین شکل زیر تمرین پیشرفته تری جهت تقویت کلیه عضلات پشت ستون فقرات و خلف ران و لگن می باشد.

37

این تمرین استفاده مقاومت الاستیک را جهت تقویت عضلات پشتی را نشان می دهد که در تمرین شماره 2 حرکت چرخشی تنه نیز به آن اضافه شده است.

38تمرین  شماره 1 حرکت پل زدن، بلند کردن یک پا را نشان می دهد که به منظور تقویت عضلات خلفی ستون فقرات و لگن می باشد. تمرین شماره 2 حرکت پیشرفته تری را نشان می دهد که پل زدن بیمار با حرکت ضربدری دست و پای مقابل همراه است. این حرکت با اضافه کردن وزنه به پای بیمار نیز قابل انجام است.

39

این تمرین یک تمرین مناسب و مؤثر دیگر را جهت تقویت عضلات پشتی ستون فقرات است. بدین صورت که حرکت شنا کردن با کمک توپ سوئیسی جهت تحریک تعادل و ایجاد ثابت بیشتری انجام می گیرد.

40منبع : کتاب تمرینات ورزشی در دردهای ستون فقرات



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →