آرتروز زانوبیماری شایعی است که احتمالا خودتان یا یکی دو نفر از بستگان میانسال شما هم به آن مبتلا هستند. مهم ترین عامل بروز آرتروز، سبک زندگی ناسالم و عادت های حرکتی غلط است. البته بروز آرتروز زانو در میانسالی قطعی است و در تصویربرداری از زانوی همه سالمندان درجه هایی از آرتروز زانو دیده می شود، اما ممکن است آرتروز زانو هیچ علامتی نداشته باشد.

34543564355643

پیشگیری از آرتروز زانو با كاهش وزن

چاقی یکی از عوامل مستعدکننده ابتلا به آرتروز زانو است. وزن بالا، فشار مکانیکال وارده به مفاصل زانو را بالا می برد و باعث می شود بیماری آرتروز زانو زودتر از معمول، سراغ فرد دچار اضافه وزن بیاید. هر یک کیلوگرم اضافه وزن بدن، فشاری معادل ۶ کیلوگرم به زانو وارد می کند. مفصل زانو وقتی سالم می ماند که حداقل فشار به سطوح غضروفی وارد شود. آمار نشان می دهد حدود ۹ درصد از مردان و ۱۸ درصد از زنان در سن ۶۰ سالگی و بالاتر به آرتروز زانو مبتلا می شوند، اما علائم آرتروز زانو و ساییدگی زانو در افراد دچار اضافه وزن، خیلی زودتر از این سن دیده می شود.

پیشگیری از آرتروز زانو با درست نشستن

نشستن روی زانوها در ایرانی ها عادت مرسومی است . این نشستن روی زانوها فشار زیادی به مفاصل زانو تحمیل می کند ومنجر به آرتروز زانو ميشود،. همچنین قرار گرفتن استخوان ران و ساق پا در یک راستا باعث کشیدگی لیگامان ها ي زانو، رباط ها و منیسک ها ي زانو نیز می شود که خود عاملی برای آرتروز  زانو و آسیب به مفاصل زانو محسوب می شود. مفصل زانو نباید بیش از ۱۰۰ درجه خم شود. پس بهتر است همه افراد براي پیشگیری از آرتروز زانو  روی مبل یا صندلی بنشینند. البته کف پا باید کاملا روی زمین قرار گیرد و ارتفاع مبل و صندلی با جثه افراد متناسب باشد (صندلی زیاد بلند یا زیاد کوتاه نباشد).

پیشگیری از آرتروز زانو و بلند نكردن اجسام سنگین

بلند کردن اجسام سنگین مکانیسمی مانند افزایش وزن دارد.براي پیشگیری از آرتروز زانو همه افراد جوان یا مسن باید هنگام حمل و نقل بار دقت کنند. توصیه می شود موقع خرید از کیف های چرخ دار استفاده کنید. بلندکردن جسم سنگین مانند یک ضربه به زانو عمل می کند و با تکرار این کار، ضربه ها ي زانو مکرر می شود و به تدریج غضروف لایه لایه خواهد شد و این آسیب هر بار ضخامت غضروف را کمتر و کمتر می کند تا اینکه بیماری آرتروز زانو شروع می شود. افرادی که مشاغل سنگین دارند، قطعا دچار آرتروز زودرس زانو خواهند شد، بنابراین باید سعی کنند براي پیشگیری از آرتروز زانو عضلات پاهایشان را قوی تر کنند.

پیشگیری از آرتروز زانو با ورزش

 براي پیشگیری از آرتروز زانو  با انجام ورزش ميتوانيد عضلات پا را تقویت كنيد. عضلات اطراف، نقش حمایتی روی غضروف ها ي زانو دارند. عضلات حمایتی فقط به عضلات اطراف مفاصل زانو محدود نمی شوند، بلکه  براي پیشگیری از آرتروز زانو  عضلات مفصل لگن نیز باید تقویت شوند، زیرا مفاصل لگن نقش کنترلی روی زانو دارند.  در پیشگیری از آرتروز زانو  عضلاتی که باید تقویت شوند شامل عضلات چهارسر ران، همسترینگ، دورکننده و نزدیک کننده ران هستند و همه افراد، به خصوص کسانی که پاهای ضعیفی دارند یا مسن هستند، با ورزش مرتب می توانند این عضلات را تقویت کنند و از بروز آرتروز زانو پيشگيري كنند.

منبع:  روزنامه آرمان

برای مطالعه ی مقالات بیشتر درباره ی “زانو درد“بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

آب درمانی زانو

تسکین زانو درد

علل و دلایل زانو درد

درمان آرتریت و زانو درد با ورزش

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →