درمان اصلی همه کمردردها کم کردن فعالیت است. البته این کاهش فعالیت فقط برای چند روز پیشنهاد می‌شود و پس از آن با نرمشهای مخصوص پایین کمر و «عضله چهار سر ران» می‌توان کمردرد را درمان کرد. برای پیشگیری از فتق دیسک کمر، به پشت بخوابید، یک بالش زیر زانوهایتان قرار دهید. (در حالی که زانوهایتان را جمع کرده‌اید). این طریقه خوابیدن فشار را از کمر شما بر می‌دارد.

بهترین توصیه در درمان فتق دیسک کمر این است که پیش‌گیری بهتر از درمان می‌باشد. پس در مرحله اول باید سعی کنیم که اصلا مبتلا به این بیماری نشویم. می‌بایستی در این ارتباط تمام مواردی که باعث پیش‌گیری از فتق دیسک کمر می‌شود را رعایت کنیم؛ از جمله ورزش کردن، کاهش وزن، عدم بلند کردن اجسام سنگین و هول دادن اجسامی مانند اتومبیل یا بلند کردن اتومبیل.

ورزش ملایم روزانه داشته باشیم تا بدنمان همیشه در فرم ایده‌ال قرار گیرد و عضلات وضعیت طبیعی را حفظ نمایند و استخوان‌ها دچار پوکی نشوند. همچنین باید تغذیه مناسبی داشته باشیم (تغذیه مناسب به معنی زیاد خوردن نیست، بلکه به معنی درست خوردن می‌باشد). از میوه‌جات و سبزی‌جات و لبنیات حتماً در وعده‌های غذایی استفاده کنیم. در معرض نور خورشید به مقدار لازم قرار گیریم. درست بنشینیم یا بخوابیم یا راه برویم؛ مثلا موقع مطالعه، پشت‌میز و صندلی قرار بگیریم و اگر می‌خواهیم تلویزیون نگاه کنیم، لم ندهیم یا کج نشویم و یا در تخت خواب و به حالت نیم خیز مطالعه نکنیم. رعایت این موارد باعث می‌شود فشار بر روی دیسک‌های مختلف از جمله دیسک کمر، دیسک گردن و سایر قسمت‌ها، وارد نشود.

پیشگیری از کمر درد و فتق دیسک کمر با ورزش یوگا

بعضی از پزشکان معتقدند یوگا بهترین درمان دردهای مزمن کمر و پیشگیری از فتق دیسک کمر با ورزش است؛ زیرا حالت مناسب را در بدن ایجاد می کند و با تنفس مناسب ، کشش و فشار روی عضله را کم می‌کند. خیلی از بیمارانی که از درمانهای دیگر نتیجه نگرفته‌اند می‌گویند یوگا در درمان آنها مؤثر بوده است.

بعد از درمان فتق دیسک کمر با فیزیوتراپی، تمرینات نرمشی را ادامه دهید، وزن خود را کم کنید و به اصلاح حالت و کشش عضلات اهمیت دهید. نرمش عضلات مربوط به شکم را انجام دهید تا از کمردردهای آینده پیشگیری شود. اگر در قسمت بالای کمر خود احساس ناراحتی می‌کنید، تمرینات خم شدن به سمت پایین و تمرینات نرمشی شانه‌ها را انجام دهید. بهترین تمرین برای اصلاح حالت کمر این است که با فاصله ۳۰ سانتیمتر از دیوار و در مقابل آن تکیه دهید شکم خود را به داخل بکشید، سینه را بیرون دهید بعد از چسباندن کمر به دیوار ، سر ، شانه‌ها و پشت و لگن همه در یک ردیف قرار می‌گیرند و به این طریق گودی کمر از بین می‌رود.

برای درمان و پیشگیری از فتق دیسک کمر باید حتما به موقع اقدام شود، و پزشک طرف مشاوره، فردی باشد که تبحر و اطلاعات کافی داشته باشد. البته به یاد داشته باشید که تنها علت کمردرد، دیسک کمر نمی‌باشد و کمر درد علل بسیار متفاوتی دارد و بر حسب مورد، باید بیماران درمان شوند. ممکن است علل کمردرد، مشکلات تغذیه ای و متابولیکی مانند بیماری دیابت، نقرس یا تمام بیماری‌های التهابی و عفونی و حتی بدخیمی‌ها باشند. بنابراین در صورت بروز کمردرد حتما به پزشک مراجعه کنید تا بر حسب مورد خاص، فتق دیسک کمر درمان شود. به‌طور کلی باید گفت دیسک کمر بیماری ای نیست که افراد نگران شوند و چنان چه به موقع درمان گردد، حتماً از سلامتی کامل برخوردار خواهند شد.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” فیزیوتراپی و درمان فتق دیسک کمر ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فتق دیسک کمر مطالعه فرمایید.

منبع: بیتوته. پرسیار