post_image

نشستن، فرایندی کاملا طبیعی است اما چرا این عملکرد کاملا طبیعی می تواند مخاطره آمیز باشد؟ شاید به دلیل آماده نبودن بدن ما برای این زندگی ماشینی است. به گفته محققان ۳۲ درصد مردم بیش از ۱۰ ساعت در طول روز روی صندلی می نشینند. به همین دلیل کمردرد و زانو درد پشت میز نشینی بیماری شایع عصر ماست به طوری که طبق پژوهش های آماری، اولین عامل غیبت در محل کار و دومین دلیل مراجعه به پزشکان همین کمردرد است.

اگر ناگهان دچار گرفتگی کمر شده اید، مضطرب نشوید. مطمئن باشید شما تنها مورد مبتلا به این عارضه نیستید و دنیا به آخر نرسیده است. بیش از 90 درصد از ما کمردرد و گرفتگی ماهیچه های ناحیه کمر را دست کم یک بار در زندگی تجربه خواهیم کرد. خشکی و گرفتگی و نیز احساس درد صبحگاهی کمر ممکن است برای بسیاری از افراد درد چندان نامتعارفی نباشد؛ دردی که قاعدتا طی یکی دو هفته بهتر خواهد شد. برای خلاص شدن از شر کمردرد ناشی از پشت میز نشینی براحتی می توانید از دوش آب گرم، کمپرس گرم یا حرکات کششی بسیار ملایم کمک بگیرید.

شاید شما هم بسیار شنیده باشید که برای خلاص شدن از عوارض پشت میز نشینی باید چند هفته استراحت کنید و دست به سیاه و سفید هم نزنید وگرنه این کمر، دیگر برایتان کمر بشو نیست. اما واقعیت چیز دیگری است. در مواردی که صرفا به دلیل کارهای عادی روزمره دچار گرفتگی عضلانی کمر می شوید باید به مدت 72 ساعت به کمرتان استراحت دهید. پس از آن می توانید آرام آرام فعالیت های سبک روزانه را آغاز کنید و البته در این حال باید با کمرتان مدارا کنید. پس از طی دوره نقاهت و رسیدن به شرایط مطلوب، دیگر باید راست و درست بایستید و بنشینید. این نخستین کاری است که می تواند از بروز مجدد چنین کمر دردهایی پیشگیری کند.

توصیه هایی برای پیشگیری از کمردرد پشت میز نشینی

هنگامی که درخانه روی کاناپه یا مبل های راحتی می نشینید باید به قوانین درست نشستن توجه کنید. ممکن است لم دادن شما و تماشای چند ساعته تلویزیون در دراز مدت سبب کمر درد و ناراحتی هایی ستون فقرات شود، چرا که روش های درست نشستن را رعایت نمی کنید. پس این نکات را به خاطر بسپارید و این بار که روی کاناپه می نشینید، این نکات را با دقت تمرین کنید.

بیشتر مبل های راحتی ارتفاع کوتاهی دارند و به علت نرم بودن، داخل آنها فرو می روید. اگر قد بلندی دارید سعی کنید به کمک کوسن های اضافی سفت، ارتفاع مبل را افزایش دهید. می توانید این کوسن ها را در بخش زیرین تشک اصلی مبل قرار دهید تا ظاهر مبل شما به شکل فعلی حفظ شود. در این صورت زانوها در ارتفاع مناسب تری قرار می گیرند.

ارتفاع مبل راحتی شما باید به اندازه ای باشد که وقتی روی مبل می نشینید و کف هر دو پا را روی زمین قرار می دهید، فشاری به زانوهای تان وارد نشود. هنگام خرید مبل های راحتی به این استاندارد توجه کنید.

اگر مبل شما دسته های بسیار کوتاهی دارد یا اصلا دسته ای روی آن نیست کنار آن یک بالش یا کوسن به جای دسته قرار دهید تا بازوهای تان روی آن قرار گیرد، در این صورت وقتی در طولانی مدت روی مبل راحتی می نشینید، دچار گردن درد نمی شوید.

هنگامی که روی مبل نشسته اید و می خواهید کتاب بخوانید، کتاب را روی یک کوسن قرار دهید تا در سطح بالاتری قرار گیرد. در این صورت مجبور نیستید برای خواندن کتاب سرتان را پایین نگه دارید و بدین ترتیب دچار گردن درد نمی شوید.

اگر می خواهید زیر پای تان یک صندلی کوچک قرار دهید، مراقب باشید که زانوها بالاتر از سطح بدن قرار نگیرد و حالت نشستن شما از وضعیت استاندارد خارج نشود.

برای اینکه قوس کمر شما در وضعیت طبیعی قرار گیرد یک بالش کوچک در بخش گودی کمرتان قرار دهید تا ضمن نشستن روی مبل های راحتی، ستون فقرات شما قوس طبیعی اش را حفظ کند.

به مدت طولانی روی مبل ننشینید و مشغول تماشای تلویزیون نشوید. بهتر است بعد از هر نیم ساعت یا ۴۵ دقیقه بلند شوید و کمی راه بروید. در این صورت جریان خون در بدن شما بهتر به حرکت در می آید و به دلیل یک جا نشینی دچار کسالت و کرختی نمی شوید.

وقتی مشغول تماشای تلویزیون هستید و پخش آگهی های بازرگانی شروع می شود، فرصت مناسبی است تا از جای تان بلند شوید. ضمن اینکه می توانید وضعیت نشستن تان را کنترل کنید تا طبق عادت قبلی روی مبل لم ندهید.

در پیشگیری از کمردرد پشت میز نشینی، وقتی به مدت چند هفته روش درست نشستن را تمرین کنید، این کار به عادت روزانه شما تبدیل می شود و از آسیب های احتمالی و صدمه به کمر و ستون فقرات در امان می مانید.

آشنایی با ” درمان کمر درد پشت میز نشینی ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: آفتاب. یک دوست. پرشین پرشیا



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →