الکتروتراپی درتعریف به کارگیری عوامل فیزیکی مانند گرما، سرما، نور، الکتریسیته و… با اهداف درمانی است و برای این منظور تجهیزات متنوعی ساخته شده و در فیزیوتراپی استفاده می گردد. از کاربردهای الکتروتراپی می توان به درمان و کاهش دردهای شدید اسکلتی عضلانی مانند افراد مبتلا به آرتروزهای شدید در نواحی گردن، زانو و کمر و همچنین بیماریهای سیستم عصبی و مرکزی، بیماریهای قلبی و عروقی و ضایعات مربوط به اختلالات ناحیه لگن از جمله بی اختیاری ادراری این تجهیزات در کلینیکهای فیزیوتراپی از جمله کلینیک فیزیوتراپی تهران اشاره کرد.

الکتروتراپی با دستگاه TENS بهترین روش جهت تسکین سریع دردهای شدید ناشی از آرتروز نواحی مختلف بدن از جمله گردن، کمر و زانو در کلینیک های فیزیوتراپی و کلینیک فیزیوتراپی تهران است.

الکتروتراپی در فیزیوتراپی کاربرد دارد و فاز اولیه تکنیک های فیزیوتراپی است، این مرحله درمانی معمولا بین ۵ تا ۱۰ جلسه ادامه دارد و لازم است پس از این دوره و ایجاد بهبود اولیه و پس از کاهش نسبی درد بیمار، مراحل بعدی شامل روشهای تمرین درمانی و مراقبتهای ثانویه برای بیمار در نظر گرفته شود گرچه در برخی از موارد جلسات الکترو درمانی بیشتری مورد نیاز است. آموزشهای لازم برای اصلاح شیوه زندگی می تواند توسط همکاران فیزیوتراپیست و در جهت پیشگیری از آسیبهای مفصلی و عضلانی شایع و نحوه مناسب فعالیتهای حرکتی روزانه از جمله حمل اشیا یا مواردی از این دست از طریق مراکز علمی، درمانی و رسانه ها به عموم مردم داده شود .

الکتروتراپی به عنوان یکی از مهمترین روشهای فیزیوتراپی مطرح است و بنابراین اطلاع از آخرین نتایج علمی مربوط به آن، می تواند موفقیت فیزیوتراپی را در درمان بیماران تضمین کند و این رشته را به عنوان یکی از مهمترین رشته های توانبخشی که می­ تواند نقش موثری در کاهش هزینه­ های درمان در نظام سلامت کشور داشته باشد، مطرح نماید.

عوارض استفاده افراد غیر متخصص از دستگاه های الکتروتراپی

کجی صورت، افتادگی ابروها و اشکال در بلع از جمله عوارض شایع و جبران ناپذیر استفاده افراد غیر متخصص از دستگاه های الکتروتراپی در درمانهای فیزیوتراپی است. متاسفانه بعضاً شاهد استفاده افراد غیر متخصص از دستگاههای الکتروتراپی به عنوان بخشی از درمان های فیزیوتراپی هستیم ، که این استفاده ناآگاهانه و بدون توجه به فرکانس و شدت مورد نیاز در این دستگاهها جواب عکس داده و ارمغان ناخوشایندی را برای بیماران ایجاد میکند که به عنوان مثال در افرادی که دچار فلج صورت شده اند این امر منجر به تشدید کجی صورت در بیمار می گردد.

کسانی که از کاربرد الکترو تراپی در فیزیوتراپی برای بیماران استفاده می کنند می بایست در این زمینه مهارت لازم و آکادمیک داشته باشند که این امر در حیطه تخصصی فیزیوتراپی می باشد و چه بسا استفاده غیر تخصصی و کاربرد الکترو تراپی در فیزیوتراپی منجر به عوارضی چون کج شدن صورت ، بسته شدن چشم ، افتادگی ابروها ، اختلال در چین های صورت ، کجی لبها و اختلال در بلع در بیمار می گردد که این مشکلات به خصوص در بانوان باعث ایجاد مشکلات و مسائل  اجتماعی از جمله گوشه گیری، انزوا و دوری از محیط های اجتماعی می گردد.

دستگاههای الکتروتراپی نقش بسیار مهمی در کاربردهای روش الکتروتراپی یعنی کاهش درد و التهاب در نقاط مختلف بدن بیمار داشته و همچنین به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک می کند و با ایجاد آرامش در بیمار بازگشت وی را به زندگی و محیط کار امکان پذیر می کند ، چراکه تا زمانی که شخص درد داشته باشد کیفیت و کمیت کارش تنزل می یابد. استفاده از دستگاههای الکتروتراپی کمک به کاهش اولیه درد در بیمار است. پس از این مرحله فیزیوتراپیست می تواند با کمک تمرین درمانی ، مهارت های دستی و انجام حرکات کششی برای عضلات و اندام آسیب دیده به تقویت آنها کمک کند تا درمان بیمار به مهمترین شکل انجام پذیرد و بیمار به زندگی عادی و سلامت کامل باز گردد.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” شاخه های فیزیوتراپی ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاربردهای الکتروتراپی مطالعه فرمایید.

منبع: آفتاب. سایت بیمارستان سازی در ایران