635032857739301484_11

چند ساعت از روز را در تخت سپری می کنید؟ به طور متوسط یک سوم زندگی انسان به خواب  اختصاص دارد که زمان زیادی  است. اگرچه ممکن است در خواب باشید، اما هنوز زنده اید پس تخت خود را تا می توانید، نه از لحاظ ظاهر، که ممکن است به همین ترتیب هم باشد، بلکه از لحاظ راحتی لوکس کنید! ساعت ها و روزها را برای خریدن ماشینی که تنها بخش اندکی از زندگی روزمره را در آن می گذرانید، صرف  می کنید و معمولاً پول زیادی نیز بابت آن پرداخت می کنید! به طور کلی یک تخت را برای مدت زمانی به مراتب بیشتر از یک ماشین نگه داری می کنید، پس باید راحت ترین نوعی باشد که می توانید در اختیار داشته باشید. لذت بردن از تخت کمک می کند تا بهتر بخوابید و استراحت کنید و کیفیت تمام روز و زندگی تان را بهبود می بخشد و شما را از خطر ابتلا به کمردرد ایمن نگاه می دارد !

با خود خوب رفتار کنید که شایستگی آن را دارید. اگرناحیه کمرتان دردناک است، تخت سفت لزوماً مناسب حالتان نیست. به دلیل این که ما به سطوح مختلف واکنش های متفاوتی نشان میدهیم و همچنین تا حدود زیادی  در وزن و شکل بدن با یکدیگر فرق می کنیم. مردی با شکم بزرگ پی خواهد برد که خوابیدن بر روی شکم در واقع کمردرد را تسکین می دهد، به دلیل اینکه قسمت هایی که در آن چربی ذخیره شده است کمر را رو به بالا برده و مانع از قوس کمر می شوند. اگر شخصی با شکم صاف به همین حالت دراز بکشد، به دلیل اینکه کمر قوس می یابد، کمردرد خواهد داشت. زنی با شکم  بزرگ و حتی سینه های بزرگتر اگر به شکم دراز بکشد، سینه ها باعث قوس یافتن کمر و ایجاد کمردرد می شوند. علی رغم این مسئله اغلب کسانی که اضافه وزن دارند، از خوابیدن بر روی شکم احساس ناراحتی زیادی می کنند. همان طور که ملاحظه می کنید، این سطح نیست که مهم است بلکه مسئله این است که در حالت جنینی یا حالتی که شخص خود را جمع کرده، می توان ستون مهره ها را صاف نگه داشت یا خیر. به دلیل خاصی تخت با سطح نرم را به تخت با سطح سفت ترجیح می دهیم. اگر کسی که کمردرد دارد تنها با دراز کشیدن به پشت احساس راحتی می کند، تمامی نقاط حساس در سطح کمر تا حدودی در تماس کامل با سطح تخت خواهندبود. در این صورت آیا می خواهید که قسمتی دردناک بر سطح کمر در تماس کامل با سطحی سفت قرارگیرد یا سطحی نرم؟

مهم: اگر  کمردرد دارید ، تماس پیدا کردن با سطحی که فرو نمی رود، بسیاردشوار است. لازم نیست که بر سطحی سفت دراز  بکشید مگر  این که واقعاً دردتان را تسکین دهد. سطح سفت کمردرد اکثر افراد را تسکین نمی دهد، به دلیل اینکه نقاط حساس بر روی کمر آنها با سطح سفت تحت فشار قرار می گیرند و همین باعث  افزایش درد می شود.

تشک کمردرد

تشک گودافتاده  برای کمر مضر است، اما این بدین معنا نیست که باید نقطه مقابل این حالت – یعنی تشک سفت – را برای راحت بودن در نظر بگیرید. بسیاری افراد پی می برند که تختی که گودافتادگی ندارد و سطح صاف و نرم دارد، بیشتر از تختی که سطحش صاف وسفت است، کمک می کند تا از کمردرد خلاصی یابند. اشخاص گمان می کنند که به  صرف اینکه تخت سفت از تخت گودافتاده بهتر است، استفاده از آن را ترجیح می دهند. امتحان سطوح مختلف برای یافتن سطح مناسب کاری دشوار است. اگر تشکی دارید که به علت چارچوب یا فنر تخت، گودافتادگی دارد، تخته ای 6 سانتی را  در زیر تشک قراردهید تا آن را در سطحی برابر نگه دارد. این ممکن است تنها تغییری باشد که به آن نیاز دارید. اگر مستأصل شده اید، تشک را برکف اتاق قراردهید. اگر به کارگیری این شیوه ها باعث صاف شدن تشک شد اما تشک آنقدر سفت است که احساس راحتی نمی کنید، می توانید قطعه اسفنجی را به اندازه تشکتان و به قطر سه سانت که بسیار نرم  می باشد، بخرید و ببینید سطح نرم امکان خوابیدن را برایتان فراهم می کند یا خیر.

مهم: ممکن است پی ببرید که با تشک سفت راحت تر از تشک نرم هستید و به کاهش کمردرد شما کمک می کند. از هر تشکی که باعث کاهش درد می شود، استفاده کنید.

به خاطر بسپارید مهم ترین امر این است که این امکان را فراهم آورید که کمرتان به بی دردی عادت کند تا از این طریق کمردرد را کاهش دهید و برای دست یابی به این هدف از هر شیوه ممکنی استفاده کنید.

15720057

تشک آبی

تشک آبی برای اغلب افرادی  که کمردرد دارند بسیارمفید است ولی نه برای همه. استفاده از تشک آبی برای بعضی افراد توأم با حالت تهوع و سرگیجه خفیف خواهد بود. اگر مستعد به حالت تهوع هستید هرگز از تشک آبی استفاده نکنید. راحتی مهم ترین چیزی است که باید در نظر گرفته شود. مورد حالت تهوع علاوه بر کمردرد می تواند قوز بالا قوز شود. اگر حالت تهوع ندارید، می توانید تشک آبی را امتحان کنید. اگر کمردرد دارید و شخص دیگری نیز در کنارتان از تخت استفاده می کند، از به کارگیری تشک آبی صرف نظر کنید. تغییر در حرکت موجی در نتیجه تغییر وضعیت و جابجایی شخص دیگر موجب غافلگیری، گرفتگی عضلات و در نتیجه تحمل درد بیشتر می شود. تشک آبی گرم درجه حرارت بدن را در هنگام خواب  بالاتر  می برد و از گرفتگی کمر جلوگیری  می کند. حرکت موزون و جزئی تشک آبی در واکنش به عمل تنفس، به انعطاف پذیری کمر کمک می کند. درجه حرارت تشک آبی را می توان تنظیم کرد، بنابراین میزان راحتی تا حدودی قابل تنظیم و در دست خود شماست. تشک آبی و وضعیت اول، در صورت استفاده با هم، در طول مدت زمانی کوتاه تفاوت قابل توجهی را به همراه می آورند. هر آنچه که برایتان راحت تر است استفاده کنید.

مهم: از تشک آبی همچون یک  بطری بزرگ آب داغ جهت کاهش کمردرد استفاده نکنید! گرمای بیش از حد باعث احساس ضعف شدید می شود.

خواننده گرامی ، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کمردرد مطالعه فرمایید.

حرکات ورزشی برای کاهش کمردرد

کاهش درد با ورزش 

تمرینات ورزشی کمردرد

تشخیص علت کمردرد 

کمردرد و علل آن 

درمان کمردرد با حرکات کششی ورزشی

کاهش درد کمر با گرم کردن بدن 

منبع: کتاب کمردرد- تسکین و رفع دردهای کمر با تأکید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →