فردی که کف پای او صاف است، در همه قسمت های پا بدون قوس یا کم قوس است. در بیشتر موارد این مساله مشکلی ایجاد نمی کند ومعمولا درمان صافی کف پا ضروری نیست. ولی زمانی که با درد کف پا همراه باشد نیاز به درمان دارد.

قوس، و یا پشت پا، قسمت داخلی پا است که معمولا زمانی که شما ایستاده  اید از زمین فاصله دارد، در حالی که بقیه  قسمت های پا  صاف بر روی زمین باقی مانده است. اکثر مردم دارای یک فضای قابل توجه در قسمت داخلی پا (قوس) هستند. ارتفاع قوس از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

images

کاهش قوس کف پا یا صافی کف پا از نظر پزشکی، صافی پا نامیده می شود. در این حالت پا، قوس قسمت داخلی کف پا، درست در مقابل پاشنه را از دست می دهد. اگر این قوس فقط در حالت ایستاده مسطح بوده و زمانی که پا از زمین بلند می شود برگردد، بیماری صافی پای انعطاف پذیر یا، تقلیل قوس کف پا انعطاف پذیر نامیده می شود. اگر قوس در هر دو حالت پا – ایستاده و بالابرده – از بین برود، به این وضعیت صافی کف پای سفت می گویند.

علائم و نشانه ها

شناسایی کف پای صاف و بررسی علایم صافی کف پا در حین راه رفتن یا ایستادن به آسانی صورت می گیرد. وقتی کسی با کف پای صاف می ایستد، پا و یا قوس داخلی پا صاف می شود و پای او  به سمت داخل می چرخد. این کار  به عنوان چرخش قوس پا به سمت داخل نامیده می شود.

برای دیدن اینکه آیا پای شما به سمت داخل می چرخد، بر روی نوک پا ایستاده و یا انگشت شست پا خود را تا جایی که ممکن است فشار دهید. اگر قوس پای شما دیده نشد، به احتمال زیاد پای شما هنگام راه رفتن و یا دویدن به سمت داخل می چرخد.

گفتن اینکه که یک کودک دچار صافی کف پا است یا نه، دشوار است، زیرا تا سن 10 سالگی قوس های پای او به طور کامل رشد نکرده است.

از جمله نشانه ها و علائم صافی کف پا عبارتند از:

• پا درد می کند، حتی وقتی که کفش های محافظتی و بسیار مناسبی پوشیده اید

• کفش ها  به سرعت فرسوده می شوند

• به نظر می رسد پا پهن تر  شده است

• پاها  ضعیف، بی حس و یا سفت هستند

لازم به ذکر است که صافی کف پا به التهاب آرنگ کف پا (پلانتار فاسیا)، خار پاشنه، متاتارسالژیا (درد جلو پا)، درد جلوی ساق پا و دیگر صدمه‌های ناشی از پیچ خوردن پا می‌انجامد که در نهایت باعث درد بیشتر پا و حتی ستون فقرات می‌شود.خار پاشنه پا علاوه بر دلایل دیگر ، بر اثر  صافی کف پا یا زیاد بودن قوس کف پا نیز بوجود می آید ، درد خار پاشنه غالباً نتیجه کشیدگی بیش از حد رباط‌ها و عضله‌های کف پا است، که به نوبه خود کشش آرنگ کف پا و پارگی مکرر (عادتی) غشاء پوشاننده استخوان پاشنه را در پی دارد.

آزمایش صافی کف پا

می توانید به آسانی صافی کف پای خود را آزمایش کنید تا متوجه شود دچار صافی کف پا هستید یا خیر. برای این کار سه مرحله زیر را پیگیری کنید:

1. پای خود را مرطوب کنید.

2. روی یک سطح صاف که  رد پای شما را نشان خواهد داد، مانند یک راهرو بتنی بایستید.

3. یک گام دور شوید و ردپاها  را ببینید. اگر رد قسمت پایین پای خود را روی سطح به طور کامل مشاهده کنید ، به  احتمال زیاد  کف پای صافی دارید.

falt feet diagnose

بسیاری از کودکان  کف پای صافی دارند، وضعیتی که به  آن کف پای صاف  انعطاف پذیر گفته می شود. هنگامی که کودکی می ایستد، کف پا صاف به نظر می رسد. اما زمانی که کودک  انگشتان پای خود را بالا می برد، قوس کمی به نظر می رسد. در اغلب موارد، با بزرگ تر شدن کودک ، قوس ایجاد می شود.

صافی کف پای انعطاف پذیر

این مورد در کودکان عادی به نظر می رسد چرا که نوزاد با قوس طبیعی متولد شده است. قوس ممکن است تا زمانی بین سنین 7تا 10 سالگی به طور کامل ایجاد نشود. حتی در بزرگسالی، 15٪ تا 25٪ از مردم صافی کف پای انعطاف پذیر دارند. بسیاری از این افراد هرگز علایم بیماری در آنها بروز نمی کند. در بسیاری از بزرگسالانی که صافی کف پای انعطاف پذیر را از دوران کودکی داشته اند، قوس از بین رفته یک بیماری ارثی مربوط به نرمی کلی رباط است. این افراد معمولا مفاصل بسیار انعطاف پذیر و محرک را نه تنها در پا بلکه در سراسر بدن خود دارند. صافی کف پا همچنین می تواند در طول دوران بزرگسالی ایجاد شود. علل بروز این نوع از بیماری عبارتند از بیماری های مفصل، مانند آرتریت روماتوئید و اختلالات عملکرد عصب (نوروپاتی).

صافی کف پا سخت

بر خلاف صافی کف پای انعطاف پذیر، صافی کف پای سخت اغلب ناشی از یک مشکل مهم است که بر ساختار و یا هم ترازی استخوان هایی است که قوس پا را تشکیل می دهند اثر می گذارد. برخی از علل صافی کف پای سخت به قرار زیر هستند:

• عمودی بودن استخوان تالوس به صورت مادرزادی – در این وضعیت، هیچ قوسی وجود ندارد چرا که استخوان های پا به درستی هم تراز قرار داده نشده اند. در برخی موارد، یک منحنی معکوس (کف پای شبیه صندلی گهواری ، که D شکل است شبیه به ریل پایین صندلی گهواره ای دارد) در محل قوس طبیعی وجود دارد. عمودی بودن استخوان تالوس به صورت مادرزادی در حال حاضر بیماری نادری در هنگام تولد است. این وضعیت  اغلب با یک اختلال ژنتیکی مانند سندرم داون، و یا دیگر اختلالات مادرزادی مربوط می شود. در نیمی از موارد علت ناشناخته است.

• پیوستگی استخوان های مچ پا (صافی کف پای انقباضى مربوط بقسمت خارجى ساق پا) – در این شرایط موروثی، دو یا چند استخوان پا با هم ترکیب می شوند و انعطاف پذیری پا دچار مشکل شده و قوس طبیعی را از بین می برند. این یک وضعیت نادر است که اغلب بر چندین نسل از خانواده تاثیر می گذارد.

• در رفتگی جانبی ساب تالار – گاهی اوقات صافی کف پای اکتسابی نامیده می شود و در افرادی رخ می دهد که در اصل یک قوس طبیعی پا دارند. در دررفتگی ساب تالار جانبی، یک دررفتگی استخوان مچ پا ، واقع در قوس پا وجود دارد. استخوان مچ پا به سمت خارج از محل جابجا شده، به سمت پایین و پهلو افتاده می شود و قوس را کاهش می دهد. این حالت معمولا به طور ناگهانی به دلیل آسیب دیدگی های شدید مربوط به سقوط از ارتفاع، تصادف با وسیله نقلیه موتوری یا شرکت در مسابقات ورزش رخ می دهد، و ممکن است با شکستگی یا آسیب های دیگر همراه باشد.

دلایل و علل ایجاد کف پای صاف

قبل از اینکه به درمان صافی کف پا با فیزیوتراپی و ورزش کف پای صاف بپردازیم به بیان علت صافی کف پا می پردازیم.داشتن مقدار قوس کم یا نداشتن قوس برای برخی از مردم طبیعی است. در این موارد، کف پای صاف معمولا ارثی بوده و پا نسبتا انعطاف پذیر است.

گاهی اوقات، کف پای صاف می تواند توسط یک اختلال که در رحم مادر توسعه داده شده است، مانند مشکلات مرتبط با مفصل و یا جایی که دو یا چند استخوان با هم ترکیب شده اند، ایجاد شود. این ضایعه اتصال غیرطبیعی استخوان های مچ پا شناخته می شود و باعث می شود که کف پا صاف و سفت شود.

کف پای صاف که در طول زندگی افزایش یافته است، می تواند به دنبال وضعیتی ایجاد شود که بر مفاصلی مانند آرتریت اثر گذار است، یا  به وسیله صدمه به عضلات، تاندون یا مفاصل در پا.

شرایطی که سیستم عصبی (مغز و نخاع) را تحت تاثیر قرارمی دهد می تواند باعث شود که قوس کاهش پیدا کند. با گذشت زمان، عضلات به تدریج سخت تر و ضعیف تر می شوند و انعطاف پذیری آنها کاهش می یابد. بیماری هایی که در آن این اتفاقات می افتد عبارتند از: فلج مغزی، اسپینا بیفیدا( مهره شکاف) و دیستروفی عضلانی.

 کف پای صاف اکتسابی در بزرگسالان اغلب زنان بیش از 40 سال سن را تحت تاثیر می گذارد. این ضایعه معمولا تا زمانی که تاندون پشتیبان قوس پا به تدریج در طول زمان کشیده نشود، تشخیص داده نمی شود.

هنوز به طور کامل مشخص نشده که چه چیزی باعث کشیده شدن تاندون می شود، اما برخی از کارشناسان معتقدند که پوشیدن کفش پاشنه بلند و ایستاده و یا راه رفتن برای مدت طولانی ممکن است نقش داشته باشد. چاقی، فشار خون بالا و دیابت نیز همگی عوامل خطرساز هستند.

تحقیقات اخیر ارتباطی بین تغییرات تاندون در پا و افزایش نوعی از پروتئینی به نام آنزیم های پروتئولیتیک یافته است. این آنزیم ها می توانند برخی از مناطق تاندون را بشکنند، آن را تضعیف کنند و قوس پای افتاده را ایجاد کند. تغییرات مشابهی نیز در بیماری های دیگر، مانند التهاب تاندون آشیل دیده می شود.

این یافته پیامدهای مهمی برای درمان کف پای صاف دارد، زیرا دارویی که مخصوصا این آنزیم ها را هدف قرار می دهد می تواند جایگزینی برای عمل جراحی فراهم کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است و احتمالا این نوع درمان 10 تا 15 سال آینده مورد استفاده قرار می گیرد.

مشکلات و عوارض ناشی از کف پای صاف

این بیماری معمولا مشکلات حادی را ایجاد نمی کند ، اما می تواند بر عضلات و رباط های شما (رباط دو استخوان را در یک مفصل به هم پیوند می دهد)  فشار وارد کند. این کار  باعث می شود هنگام راه رفتن در ساق های خود احساس درد کنید.

اگر شما کف پای شما صاف است، ممکن است درد در هر یک از زمینه های زیر تجربه کرده باشید:

• در داخل مچ پا

• قوس پا

• سطح بیرونی پا

• ساق

• زانو، مفصل ران یا پشت

در برخی از افراد ممکن است وزن آنها به طور یکنواخت توزیع نشده است، به خصوص اگر پای خود را بیش از حد به داخل بچرخانند. اگر پای شما بیش از حد به داخل بچرخد، کفش شما به احتمال زیاد به سرعت فرسوده می شود. چرخش بیش از حد پا به داخل همچنین می تواند به مفصل مچ پا و تاندون آشیل (تاندون بزرگ در پشت مچ پا) آسیب برساند.

درمان

اغلب می توان با استفاده از کفش های محافظتی که به خوبی در پا قرار می گیرند، برای درمان درد کف پا کمک گرفت. افراد مبتلا به این بیماری باید کفش هایی بپوشند که از حد طبیعی پهن تر باشند.

اگر پا بیش از حد به سمت داخل چرخش دارد، باید کفی طبی ویژه (ارتوتیک) در داخل کفش قرار داده شود تا هنگام راه رفتن و یا دویدن مانع چرخش پا به سمت داخل شود. کفی کفش طبی معمولا باید توسط متخصص پا برای درمان کف پای صاف ساخته و جای گذاری شود.

کشش ساق پا و تاندون آشیل نیز ممکن است کمک کننده باشد، زیرا یک آشیل سفت باعث می شود که پای شما  بیش از حد به خارج چرخش کند. برای کشش ساق پا و تاندون آشیل باید کارهای زیر را انجام داد:

• ساق پای  چپ خود را  به سمت جلو حرکت دهید و آن را خم کنید، در عین حال ساق پای راست باید صاف و کشیده باشد و هر دو پا رو به جلو باشند ( تصویر را نگاه کنید).

 foot treatment

• در حالی که  ساق پای راست خود را صاف کرده اید، پاشنه راست خود را به زمین فشاردهید. شما باید در پشت ساق پشت خود در زیر زانو کشیدگی را احساس کنید.

• کشش را به مدت 15 تا 30 ثانیه نگه دارید و با پای مخالف آن را  تکرار کنید

• کشش را دو تا چهار بار بر روی هر ساق تکرار کنید و کل تمرین را روزی سه یا چهار بار تکرار کنید.

 df65f2065bea6893a442e435af04e794

مسکن ها و کفی کفش ها اولین گزینه های درمان برای کف پای صافی هستند که توسط یک مشکل مشترک ایجاد می شود، مانند آرتریت یا پارگی تاندون. با این حال، اگر آسیب یا بیماری به شدت پا را تحت تاثیر قراردهد، عمل جراحی توصیه می شود.

در جایی که کف پای صاف توسط وضعیتی  ایجاد می شود که بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد ممکن است کفش مخصوص، کفی یا قلم بند یا ساق بند نیاز باشد. باز هم در موارد شدید، ممکن است به عمل جراحی نیاز باشد.

در موارد نادر، اگر یک کودک کف پای صاف داشته باشد که ناشی از یک مشکل مادرزادی است، جراحی ممکن است مورد نیاز باشد. ممکن است پا نیاز به راست شدن داشته باشد یا استخوان ها در صورتی که با هم ترکیب شده باشند ممکن است نیاز به جدا شدن داشته باشد.

حرکات ورزشی اصلاحی

در اینجا تمریناتی برای اصلاح صافی کف پا با عکس ارائه خواهد شد. این تمرینات به تقویت عضلات قوس و پا کمک خواهد کرد.

 328

1. ،انگشتان پا  را به سمت جلو نگه دارید. بخش میانی پا را بالا بیاورید.

 329

2. یک حوله کوچک  یا پارچه را در زیر انگشتان قرار دهید. آن را بگیرید، از روی زمین بلند کنید و زیر انگشتان پای دیگر برسانید.

 330

3. انگشتان پای خود را منقبض کنید و تکه ای پارچه یا دستمال کاغذی را با آنها بگیرید.

 331

4. چوب بلندی را در زیر انگشتان پا قرار بدهید. انگشتان پا را خم کنید وچوب را به عقب و رو به جلو فشار بدهید.

 332

5. بازوهای خود را بر روی  شی پشت سر خود تکیه دهید. باسن را بالا ببرید و وزن خود را به پاشنه انتقال دهید. قسمت جلوی پای خود را از زمین بلند کنید.

 325

6. پای خود را از زمین جدا کنید. انگشتان پا را بگیرید. پاشنه بر روی زمین باقی بماند.

 326

7.  پاشنه و قسمت های جلو پاهای خود را از زمین به صورت یکی در میان جدا کنید. در انجام این کار، به نوبه خود کف پاها را به طرف یکدیگر می چرخانیم. زانو نزدیک به هم قرارداده می شوند .

 327

8. انگشتان دست خود را بگیرید. پاشنه های پا را بپرخانید به طوری که روبروی یکدیگر قرار بگیرند. پا را به سمت قسمت پایین ساق خود بکشید.

 333

9. پا بالای پا. بخش جلویی یک پا را بلند کنید و با پای دیگر آن را نگه دارید.

 334

10.در وضعیت نشسته، باسن خود را بلند کنید و به پاشنه خود تکیه دهید. پاها را از پاشنه ها به سمت انگشتان  بغلتانید، به حالت نشسته برگردید.

 335

11. زانو ها را جدا کنید و کف پاها را در قسمت پاشنه به هم وصل کنید. قسمت بالای  قوزک پای خود را با دست نگه دارید، پاشنه های پا را از هم جدا نکنید. انگشتان پای خود را تا حد امکان جدا کنید به طوری که انگشت کوچک پا درتماس با زمین باشد.

 336

12. همان ورزش  بالا، تنها در حال حاضر شما پاشنه های پای  خود را از هم جدا کنید. انگشتان همچنان هم متصل هستند.

شروع وضعیت  با پاهای باز :

 337

13.  پای خود را به سمت قسمت پایین ساق پا بکشید (خم شدن پا به سمت بالا)

 338

14. ورزشی مشابه با ورزش بالا با این تفاوت که باید انگشتان پا را باز کنید.

 339

15. پای خود را تنها به فاصله ی اندکی به سمت ساق ها  نگه دارید، کف پاها را بچرخانید به طوری که آنها با یکدیگر روبه شوند. زانو ها راست نگه داشته می شوند.

 340

16. زانوها را کمی جدا کنید. سپس، پاهای خود را به سمت یکدیگر بکشید تا زمانی که انگشت بزرگ پا لمس شود ، بدون اینکه پاشنه خود را حرکت دهید. در انجام این کار، پای خود را به سمت قسمت پایین ساق  بکشید.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →