pregnant woman having back pain

مشکلاتی هستند که تنها زنان آن ها را دارند. این مطلب برای آن دسته از زنانی در نظر گرفته شده است که کمردرد دارند. مهم: اما قبل از هر چیز آیا توسط پزشک زنان معاینه شده اید؟ درصد زیادی از کمردردهایی که در زنان به دلیل ناراحتی های زنانه ایجاد می شود. به دنبال یافتن عامل دیگر برای کمردرد خود نباشید و آن را بررسی کنید.

قاعدگی

ضخیم شدن دیواره های رحم درست قبل از قاعدگی، بعضی اوقات فشاری را بر ناحیه کمری وارد می آورد و همچنین کمردرد انتشاری را نیز به وجود می آورد. دوره های قاعدگی تقریباً بدون استثناء درد ناحیه کمری را وخیم تر می کند. در این زمان اکثر زنان مایعات اضافی در تمام بدن را نگه می دارند و در نتیجه ی آن شکم تقریباً همواره حالت ورم کرده خواهد داشت و افزایش وزن 3/1 تا 5/4 کیلوگرم ایجاد خواهد شد. درمان این کمردرد رژیم با پروتئین بالا است که در ادامه این مطلب به آن پرداخته شد و این نوع رژیم مانع از نگهداری مایعات اضافی می شود. مهم: در زمان قاعدگی، حاملگی و یائسگی، قوام روده ی بزرگ و عضلات شکمی کاهش می یابد و شکم رو به بیرون به حالت آویزان می ماند. این حالت فشار بیشتری را بر ناحیه ی کمر وارد می آورد، از این رو تقویت عضلات شکمی بسیار مهم است- آن قدر قوی که علی رغم کاهش قوام آنها باز هم قادر به کنترل شکم باشند.

مهم: آگاه باشید که کاهش قوام روده ی بزرگ به معنای مشکلات بیشتر در رابطه با یبوست و یا کاهش دفع مدفوع است. در این حالت از مواد سلولزی زیادی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

13

رژیم غذایی قاعدگی به مدت ده روز

این رژیم را پنج روز قبل از شروع قاعدگی شروع کنید و تا پنج روز پس از آن نیز ادامه دهید. جگر، ماهی ساردین و سبزی جعفری میزان آهن بدن را بالا نگه خواهد داشت. (اکثر زنانی که به دوره یائسگی نرسیده اند کم خون هستند که نتیجه ی آن احساس ضعف و کسالت است). به دلیل اینکه مواد سلولزی دفع بهتر مدفوع را به همراه خواهند داشت و پروتئین بالا نیز نگهداری مایعات را کاهش می دهد، این رژیم غذایی به بهتر کنترل کردن عضلات شکمی و نیز کمری کمک می کند. میزان کلسیم بالا احتمالاً باعث احساس شادی و آرامی شده و همچنین کاهش کمردرد را به همراه خواهد داشت.

تامپون

اکثر زنان بدون هیچ دردسری می توانند از تامپون استفاده کنند اما بعضی دیگر از هیچ یک از انواع تامپون به دلیل اینکه باعث کمردرد می شوند، نمی توانند استفاده کنند. تعداد زیادی از زنان گمان می کنند که کمردردشان به دلیل دوره ی قاعدگی آنها است و هرگز تشخیص نمی دهند که تغییری ساده در نواربهداشتی می تواند مشکل آنها را حل کند. تمرین کردن در زمانی که از تامپون استفاده می کنید می تواند دوباره علت کمردرد باشد. تا زمانی که تمامی احتمالات دیگر را بررسی نکرده اید، بدن خود را عامل کمردرد ندانید. به دیافراگم و آی یو دی نیز به عنوان عامل کمردرد نگاه کنید. میزان حساسیت هر فرد متفاوت است.

61-11545

حاملگی

در زمان حاملگی، تغییراتی را تجربه می کنید که ممکن است برای کمر مشکل ساز باشد. این تغییرات می تواند مربوط به این موارد باشد:

1) اندازه و وزن رحم و جنین شروع به افزایش می کنند و بر رباط هایی که رحم را از پشت حفظ می کنند فشار می آورند که منجر به کمردرد می گردد.

2) بدن مایعات بیشتری را در خود نگه می دارد.

3) قدرت عضلات شکمی و روده ی بزرگ کاهش می یابد و این امر نگه داشتن شکم را سخت می کند نتیجه ی آن ایجاد یبوست خواهد بود.

4) اگر عضلات شکمی و نشیمنگاهی قوی نباشند، تغییر تعادل با بزرگتر شدن شکم باعث می شود که از ناحیه نشیمنگاه به عقب متمایل شوید.

5) با حرکت لحظه به لحظه جنین تعادل تغییر خواهد کرد پس حرکت کنید چرا که حرکت مداوم، شما را بر آن می دارد که با تغییرات مداوم تعادل، خود را وفق دهید.

childbirth

کمردرد پس از زایمان

آیا اخیراً فارغ شده اید؟ در طول آخرین دوره ی حاملگی، فعالیت هورمون باعث می شود که کشسانی رباط های لگن بیشتر شود و همچنین رباط های سایر نقاط بدن نیز شل شوند. این عمل باعث می شود که لگن در هنگام خارج شدن نوزاد از رحم تا حدودی کشیده شود، در این حالت نوزاد کمی فشار می آورد و لگن نیز کمی کشیده می شود. اگر سالم هستید و در جهاتی که عضلات شکمی و لگنی را قوی می سازد به خوبی حرکت می کنید، این رباط ها دوباره منقبض می شوند تا پس از تولد نوزاد، لگن و ناحیه کمری قوی بمانند. اگر رباط ها در حالت شل باقی بمانند، حتی ضعفی ناچیز نیز ممکن است درست پس از وضع حمل یا چند پس از آن باعث بروز مشکلاتی از قبیل کمردرد شود. در اغلب موارد، ضعف هایی که در دوران حاملگی رخ می دهند، به عنوان عامل مشکلات بعدی تشخیص داده نمی شوند. بدترین مشکل پس از وضع حمل با وجود معمول بودن آن، به سرعت قابل تغییر است. ارتفاع و شکل تخت نوزاد طوری طراحی شده است که گویی شخصی که ضد مادر است آن را طراحی کرده است. زاویه ای که باید متمایل شوید، امکان خم کردن یک پا تا متمایل کردن لگن به هنگام آماده کردن خود برای بلند کردن نمی دهد، و کمر را در حالتی قرار می دهد که می تواند منجر به درد و ضعف در ناحیه کمری شود. از سوی دیگر، تخت نوزاد در بیمارستان به خوبی طراحی شده است. ارتفاع این تخت ها مناسب است به گونه ای که برای پرستاری از نوزاد نیاز نیست که به جلو متمایل شوید، اگر چه وجود جای پای محکم برای قرار دادن یکی از پاها در زیر تخت می توانست بهتر باشد. پیشگیری از کمردرد پس از زایمان به سادگی امکان پذیر است. از کشو به جای جاپایی استفاده کنید. دستانتان باید قادر باشند بدون خم شدن رو به جلو از قسمت نشیمنگاه، نوزاد را بلند کنند، پوشک او را عوض و وسایل تخت را نیز عوض کنند. برای محافظت بیشتر از کمر به هنگام کار بر روی تخت، جعبه ای به ارتفاع بیست تا سی سانتی متر را در کنار یا در زیر برای قرار دادن یکی از پاها بر روی آن تعبیه کنید، با این عمل قادر خواهید بود، لگن را تاجایی کج کنید که از وارد آمدن فشار و  بروز کمردرد جلوگیری شود. اگر با وجود آگاهی از اشکالات موجود در تخت نوزاد، هنوز از آن استفاده می کنید، تشک را تاجایی که ممکن است بالا بیاورید، فاصله ی مناسبی را مابین بالای تشک و نرده ایجاد کنید وجعبه ای را در جلوی تخت برای قرار دادن یکی از پاها بر روی آن، قرار دهید. به تجربه خواهید آموخت که قرار دادن کدامیک از پاها (پای چپ یا پای راست)، بر روی جعبه باعث تسکین بیشتر کمردرد می شود. شاید عوض کردن پاها هر از گاهی حتی کمک بیشتری بکند.

از دست مخالف پایی که می خواهید بلند کنید برای محکم نگه داشتن خود در موقع منقبض کردن نشیمنگاه و شکم هنگام بلند کردن پا استفاده کنید. تشک لاستیکی برای جلوگیری از سر خوردن جعبه از زیر پایتان مناسب است. حالا وقت آن رسیده است- درست پس از وضع حمل- برای تقویت مجدد عضلات شکمی، لگن خود را با عضلات شکمی و پشتی منعطف به سمت جلو و رو به بالا بکشید. اگر در دوران حاملگی تلاش کرده باشید که عضلات ناحیه شکم را قوی و منقبض و کمر را منعطف نگه دارید و لگن را نیز در زیر نگه دارید، به راحتی موفق به انجام عمل بالا خواهید شد. این عمل بهبودی را کمردرد پس از زایمان ساده خواهد کرد به دلیل اینکه این عمل استمرار عاداتی خواهد بود که از قبل به آنها خو کرده اید. در زمان و چگونگی شروع به تمرین پس از وضع حمل باید دقت و ملاحظه به خرج دهید. اگر پزشکی دارید، او می تواند راهنمایتان باشد. اگر می خواهید به تنهایی شروع کنید، باید به احتیاط فراوان این کار را بکنید. اگر سزارین یا خونریزی داشته اید، حرکات بسیار ساده همچون دراز کشیدن با زانوهای خمیده و انجام عمل بازدم با لب های جمع شده، را بسیار محتاطانه انجام دهید. ریسک نکنید! انجام پیش از موعد تمرینات شدید باعث مشکل می شود. اگر به یک دوره ی انتظار دو هفته ای یا بیشتر توصیه شدید، این امر باعث لطمه طولانی مدت نخواهد شد. به هر ترتیب بهتر است که چند گام به عقب برداشته و تمریناتی به مراتب ساده تر را جهت پیشگیری و درمان کمردرد انجام دهید و سلامتی خود را به خطر نیاندازید، تا فوراً یا اندکی پس از وضع حمل شروع به انجام تمریناتی شدید بکنید. ثابت قدم باشید و از زمان خود استفاده ی بهینه کنید.

بستن سينه بند

- سینه بندی که از پشت بسته می شود را در جلو قرار داده و بست های آن را هنگامی که در جلویتان قرار دارد ببندید، سپس آن را به پشت برگردانید و بندهای آن را بر روی شانه ها بگذارید. یا ابتدا بندها را بر روی شانه ها قرار دهید و در صورت لزوم یک دست را برای ثابت نگه داشتن خود، روی میز تحریر یا بالا سر تخت قرار دهید. یک پا را بر روی تخت قرار دهید، سپس به جلو متمایل شوید تا پستان ها گودی سینه بند را پر کنند و آن را در حالی که در همین حالت قرار دارید ببندید. سپس کمر خود را صاف کنید و پا را پایین بیاورید زیرا این حالت منجر به کمردرد نمیگردد .

- پوشیدن شلوار برای چمباتمه زدن و بلند کردن اجسام: لگن زنان عریض تر از مردان است این بدین معناست که به هنگام چمباتمه زدن، زانوها هم راستا با نشیمنگاه آنها باید اندکی بیشتر از هم فاصله بگیرند، برای پیشگیری از مشکلات زانو، زانوها باید در یک راستا با مفصل ران باشند. برای بلند کردن جسمی باید آن را به طرف بدن کشیده و و در میان پاهای خود آن را قرار دهید. حتی نوجوان نیز فرا می گیرند که زانوها را علی الخصوص به هنگام چمباتمه زدن در کنار هم نگه می دارند. این عمل، تعادل را از بین می برد، بر زانوها فشار می آورد و با بلند کردن جسم از یک پهلو، نوعی پیچش در ماده دیسک ایجاد می کند. هر چه بیشتر عادت ها را به کار گیرید، تغییر دادن آنها سخت تر می شود. بهتر است که به دختران جوان نیز همچون پسران شانس یکسانی برای داشتن کمری سالم بدهیم. یک تغییر ساده از دامن به شلوار پیشگیری از کمردرد را آسانتر می کند.

خواننده گرامی ، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پوکی استخوان مطالعه فرمایید.

حرکات ورزشی برای کاهش کمردرد

کاهش درد با ورزش 

تمرینات ورزشی کمردرد

تشخیص علت کمردرد 

کمردرد و علل آن 

درمان کمردرد با حرکات کششی ورزشی

منبع: کتاب کمردرد- تسکین و رفع دردهای کمر با تأکید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →