کمردرد در زنان و مردان

افسردگی یا احساس بیهودگی، خستگی دائمی، اضطراب، نوعی ناتوانی برای انجام کارهای عادی یا مواجه با مسائل روزمره زندگی، تمایل به کناره گیری از همه چیز و همه کس در هر مقطعی از زندگی بوجود آید، اما غالباً چه در زنان و چه در مردان، در اواخر دهه چهارم یا پنجم زندگی رخ می دهد و عموماً همراه با افزایش ناراحتی و درد، به ویژه کمردرد، می باشد. یائسگی یا تغییر روند زندگی، از نظر جسمانی، با تغییر در ساختمان هورمونی زن یا مرد ارتباط دارد، اما عوامل خارجی نیز می توانند نقش مهمی در این برهه از زندگی ایفا نمایند.

کمردرد در مردان

حالا دیگر شما پنجاه ساله شده اید، موهایتان در حال ریختن است، کمربندتان که روزی به دور کمرتان بسته می شد، اکنون چند سانتی به طرف زیر شکم برآمده ی تان تغییر جهت داده است. دیگر کسی شما را برای کار نمی خواهد، سن شما به حدی رسیده، یا تناسب اندامتان را به قدری از دست داده اید، که جنس مخالف بر خلاف گذشته، دیگر به شما نگاه نمی کند. نگران و مضطربید، هنوز پانزده سال دیگر تا بازنشستگی مانده و شما مشکلات مالی زیادی دارید، یا نمی توانید از عهده ی نیازهای جسمانی کارتان برآیید. بنابراین وقتی به این مسائل فکر می کنید خود به خود دستتان به طرف پاکت سیگار می رود. ناگهان می بینید که صبح ها در ناحیه کمر احساس درد می کنید، باید کاری کرد. در کلاس ورزش ثبت نام می کنید، خودتان را دیوانه وار در یک برنامه ی بدنسازی مناسب برای 30 ساله ها می چپانید، یا بدون داشتن آمادگی ده کیلومتر می دوید، کمرتان می گیرد، و مجبور می شوید که دو هفته از رختخواب بیرون نیایید و افسردگی به سراغتان می آید.

حالا شما پنجاه ساله شده اید و می خواهید استفاده بیشتری از زندگی ببرید. اگر قبلاً وقتی برای ورزش و یا نرمش کردن نداشته اید، اکنون زمان شروع آن رسیده، البته به آرامی شروع کنید. هفته ای دو بار، با کفش های ورزشی، در حالی که دستهایتان را به عقب و جلو تاب می دهید، روی زمینی صاف، به مدت یک ساعت پیاده روی کنید. ذهن تان را خالی و پاک کنید، به هیچ چیز فکر نکنید، به طبیعت اطرافتان نگاه کنید، این کار خرجی ندارد. از متخصصین، راهنمایی بخواهید، یاد بگیرید که چگونه عضلاتتان را قبل از هر گونه فعالیت ورزشی شل کنید و تمرینات کششی انجام دهید. بلافاصله پس از هر فعالیت ورزشی که سبب عرق کردن شما می شود. دوش بگیرید. زمان و مکانی را به استراحت خود اختصاص دهید، مواظب رژیم غذایی و میزان مصرف نوشیدنیهای الکلی باشید. مرتباً برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید. سن واقعی خود را بپذیرید. اگر به این توصیه عمل کنید، عمر طولانی تری خواهید داشت.

زنان

فرزندان شما خانه را ترک کرده اند و به دنبال زندگی خود رفته اند، ناگهان صدای تیک تاک ساعت را می شنوید، همه جا ساکت است، حس می کنید نقش اصلی تان در زندگی پایان یافته. یک مرتبه می بینید که دیگر هیچ یک از لباسهایتان اندازه تان نیستند چرا که تناسب اندامتان را کاملاً از دست داده اید، از نگاه کردن در آیینه بیزارید. مادران که کالسکه بچه شان را هل می دهند، مانند بچه های مدرسه ای به نظر می رسند، صبح ها کمرتان خشک می شود، هنگام انجام کارهای خانه اذیتتان می کند و دیگر نمی توانید حتی یک صندلی راحت پیدا کنید. احساس بدبختی می کنید.

احتمالاً زمان بیشتری در اختیار دارید، پس از آن استفاده کنید. روزانه به مدت 15 دقیقه، در حالی که گردن و پشتتان روی چیز سفتی گذاشته اید روی تخت یا کاناپه دراز بکشید، قسمت پایین کمر را صاف کنید. در صورت کمردرد، از کیسه ی آب گرم و یا بالشتکهای حرارتی استفاده کنید. زانوها، بایستی با تکیه بر یک بالش یا شیئی استوانه ای شکل خم شوند، موزیک گوش کنید، کتاب بخوانید. حداقل به مدت نیم ساعت در روز، بر روی زمینی صاف ، تند و سریع قدم بزنید. کفش های ورزشی با کفه های نرم بپوشید و دستانتان را به عقب و جلو تاب دهید. ذهنتان را از هر فکری پاک کنید، به هیچ چیز فکر نکنید. چنانچه احساس تنهایی می کنید، از یک حیوان خانگی نگه داری کنید. البته آن را با قلاده ای کوتاه ببندید تا نزدیک خودتان بماند چون این طوری برای کمردرد شما بهتر است. فعالیت ها و حرکات جسمی و ذهنی، از سرگرمی و کارهای هنری گرفته تا ورزش ها و رفتن به باشگاههای فرهنگی، از جمله راه های بسیار عالی برای حفظ ذهنی سالم به شما می  روند، البته به خاطر داشته باشید که برای کمک به حفظ کمری سالم، در صورت نشستن و یا ایستادن هر از چندگاهی تغییر حالت دهید.

  • خواننده گرامی

  • پیشنهاد میشود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید

درمان کمردرد حاد و مزمن

درمان کمردرد با ماساژ

درمان کمردرد با ورزش

 



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →