کمردرد هنگام بلند کردن و جابجا کردن اشیاء

اکثر صدمات کمر ناشی از بد بلند کردن یا سریع و ناگهانی بلند کردن اشیاء بدون در نظر گرفتن کمرتان است. یک شیء 25 کیلوگرمی را در نظر بگیرید، وقتی آنرا روی یک چرخ دستی هل می دهید، کمرتان هیچ وزنی را متحمل نمی شود، برداشتن صحیح یک شیء 25 کیلوگرمی بدین معناست که کمر شما ناچار است 75 کیلوگرم وزن را تحمل کند. چنانچه شیء 25 کیلوگرمی را به شکلی غلط بلند کنید، کمر باید 375 کیلوگرم وزن را تحمل کند! پیش از تلاش برای برداشتن هرگونه وزنه سنگین، این حقایق را در نظر بگیرید و با یک جعبه خالی آزمایش کنید.

download (11)

بلند کردن اشیاء سبک

اگر بشمرید یا یادداشت کنید که چند بار در روز برای برداشتن یک مداد، یک تکه کاغذ یا دیگر اشیاء سبک خم می شوید، مسلماً وحشت زده خواهید شد. چند بار بدون وارد کردن فشار به قسمت تحتانی کمر خم شدید؟ برای حفظ سلامت کمر آن را صاف نگه دارید، و از پاها کمک بگیرید، روی یک دست تکیه دهید،. سعی کنید چیزهایی را که زیاد مورد استفاده قرار می دهید در ارتفاع میز قرار دهید.

بلند کردن و برنامه ریزی اشیاء متوسط/ سنگین

قبل از اینکه وارد عمل شوید، فکر کنید. موانع سر راه خود را بررسی کنید. هموارترین مسیر ممکن را انتخاب کنید. لباس های راحتی بپوشید که قسمت های دست و پا گیر نداشته باشند، در صورت نیاز دستکش بپوشید، کفش هایتان سُر نباشند. با خود بیاندیشید که  آیا می توانم این بار را تا ارتفاع حدود 90-60 سانتی متری بالا بیاورم و آن را از همان ارتفاع پایین بگذارم؟ وزن بار را محاسبه کنید که آیا می توانم آن را دو قسمت کنم؟ آیا نیاز به کمک دارم؟ آیا می توانم طوری برنامه ریزی کنم که دائماً مجبور نباشم چنین بارهایی را بلند کنم؟

بلند کردن صحیح اشیاء متوسط/ سنگین

پیش از برداشتن یک بار سنگین، این حرکات را با استفاده از یک جعبه ی خالی تمرین کنید. پاها را کاملاً جدا از هم باز کنید. به شیء نزدیک شوید به طوریکه به مرکز ثقل بدن شما نزدیک باشد. رویتان به سمتی باشد که می خواهید حرکت کنید. نزدیک دیوار باشید تا در صورت نیاز بتوانید به آن تکیه دهید.

با صاف نگه داشتن کمر، یکی از زانوها را روی زمین قرار دهید. باسن و عضلات شکم را منقبض نمایید. با اسفتاده از حرکات اصلاحی گودی کمر شیء را روی زانوی بالا آمده تان بگذارید و باز بغل کنید. با استفاده از ورزش های گودی کمر، ضمن این که از ماهیچه های پا کمک بگیرید با کمک و تکیه به دیوار بلند شوید و بایستید. با کمک هر دو دست، بارتان را محکم در دست بگیرید، به آرامی به جلو حرکت کنید و بدن را نپیچانید. سعی کنید بار را در ارتفاع کمر زمین بگذارید. (هنگام زمین گذاشتن بار، آن را هم سطح کمر نگه دارید.) برای اجسام سخت تر و بزرگتر، از وسایل مکانیکی یا سایر وسایل کمک بگیرید.

اسباب کشی، هل دادن، کشیدن و بلند کردن اجسام

کمتر فعالیتی است که به اندازه ی اسباب کشی، برای جسم، ذهن و کمرتان مضر باشد و معمولاً با کارهای بسیار زیادی که باید در زمان بسیار کمی انجام دهید، که اکثر اوقات همراه است با مشکلات مالی استرس زیادی به شما وارد می کند. شما در حال خرید یا اجاره ی خانه ای جدید هستید، یه تخت جدید، ماشین لباسشوئی جدید، و غیره و غیره نیازمندید. بنابراین نمی توانید صرفه جویی در هزینه داشته باشید .

وقتی خودتان به تنهایی اثاثیه ی منزل را جا به جا می کنید. یک وانت بار اجاره می کنید، از دو نفر از دوستان خواهش می کنید تا به شما کمک کنند واز اینکه صرفه جویی کرده اید، بسیار خوشحالید. به مدت سه- چهار روز زحمت زیادی می کشید، هل می دهید، می کشید، زور می زنید و جابجا می کنید، بلند می کیند، خم می شوید، می پیچید و خم می شوید و دو روز بعد به جای لذت بردن از خانه ی جدید در رختخواب گرفتار شده اید و قادر به حرکت نیستید.

حتی المقدور سعی کنید از قبل طوری برنامه ریزی کنید که این جابجایی را طی چند هفته یا حتی یک ماه انجام دهید. کار خود را با کمی بسته بندی در هر روز تقسیم کنید. راجع به مقدار باری که در هر جعبه می گذارید منطقی باشید یعنی باید به میزانی باشد که به راحتی بتوانید آن را بلند کنید. در مورد خرید ماشین لباسشویی صرفه جویی کنید، نه در مورد هزینه اسباب کشی از مراکز مخصوص حمل اثاثیه که پرسنل حرفه ای دارند کمک بگیرند، به خصوص برای لوازم بزرگ .

اشیاء را نکشید، هل دهید، البته نزدیک بودن را رعایت کنید. با رعایت نزدیکی پشت خود را به دیوار بچسبانید و با پاها یا با دستها و پاها جسم مورد نظر را هل دهید. هنگام برداشتن کیسه های سنگین، سعی کنید اجسامی با وزن یکسان در هر دو طرف داشته باشید. برای جلوگیری از فشار به گردن و شانه ها، دستان خود را از ناحیه ی آرنج کمی خم کنید، به نحوی که باری که در دستان شماست تا سطح کمر بالا بیاید. با این روش، می توانید بدون این که مجبور باشید یک هفته در بستر بمانید، از خانه ی جدیدتان لذت ببرید.

بلند کردن کودکان و بزرگسالان

8-3

به کودک نوپای خود، همانند بلند کردن چیزی، بنگرید . آنان را با رعایت نزدیکی، روبرو و بالای سر آنها بایستید. در حالی که روی زانوها خم می شوند، دستان خود را زیر شیء مورد نظر می برند. آنان در حالی که از پاها برای بلند کردن خود کمک می گیرند، شیء را در آغوش می گیرند. هنگامی که از آن چیز خسته می شوند، آنرا از بدن و پاها به طرف پایین سر می دهند. هنگام بلند کردن فرزندانتان از این شیوه ی طبیعی تقلید کنید و از کمر خود محافظت کنید. گاهی ممکن است مجبور باشید به والدین سالخورده خود کمک کنید. یا در یکی از مراکز نگهداری سالمندان مشغول به کار شوید. چنانچه مواظب پشت و بدن خودتان نباشید، خانواده ی شما، والدین شما و شغل شما همه صدمه خواهند دید، تا جایی که ممکن است برای بلند کردن و انتقال دادن افراد به صورت دو نفره عمل کنید.

انتقال بیمار به صورت نشسته

از بیمار بخواهید که حتی المقدور با حرکت به قسمت جلوی صندلی، با شما همکاری کند. جلوی او بایستید، نزدیک و کمی به متمایل به یک طرف. یک پا را جلوی پای دیگر بگذارید به طوری که در عین حال هر دو پایتان مقابل زانوهای بیمار باشند. همچنانکه زانوهایتان را تا کرده اید، با کمری صاف، کمربند بیمار را محکم در دست بگیرید. همچنانکه بیمار به آرامی به جلو خم شده و خود را بالا می کشاند، او را بلند کنید.

بالا و پایین آمدن از تخت

4-3

بیمار باید روی لبه ی تخت نشسته و خود را به عقب بکشاند، طوری که جایش روی تخت مطمئن باشد. زانوها را خم کنید، با کمک ران ها و زانوها به تخت تکیه دهید. . یک دست را دور شانه های بیمار و دست دیگر را زیر زانوهای او قرار دهید. در حالیکه بیمار به عقب متمایل می شود، و در حالیکه بدنش متکی به شماست، پاهایش را بلند کنید. نزدیک بودن و نرم بودن را رعایت کنید.

منبع : کتاب کوچک کمردرد



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →