کمردرد  هنگام نشستن

آیا می دانید که در جهان غرب، از هر پنج نفر، چهار نفر، روزانه در اثر ناراحتی کمر به پزشک مراجعه می کنند و در نتیجه، در کشورهای اروپایی روزانه به طور متوسط، 50 تا 100 هزار نفر، به علت درد کمر نمی توانند سرکار خود حاضر شوند ؟

. آیا می دانید که فشاری که در اثر نشستن به کمر شما وارد می شود،1/5برابر فشاری است که در اثر ایستادن، راه رفتن یا خوابیدن به آن وارد می شود؟

آیا می دانید که هنگامی که می نشینیدو به نوشته ای نگاه می کنید، اگر چشمانتان به سطحی نگاه کنند که تنها 30 درجه از سطحی که کاملاً در برابر آنها قرار دارد، پایین تر باشد، کار ماهیچه ها و عضلات شانه و گردن 8 برابر سخت تر از زمانی است که چشمانتان کاملاً روبرو نگاه می کنند ؟

آیا می دانید که موارد کمتری از کمردرد بین مردم کشورهای جهان سوم دیده می شود، زیرا مردم این کشورها به طور متوسط فعالتر هستند، دائماً حرکت می کنند، پیاده روی زیادی می کنند و برای انجام کارهای خاص چمباتمه می زنند و بلند می شوند. اغلب کارها در جوامع غربی، مستلزم ماندن در یک حالت و انجام حرکات مکرر می باشد. ما هنوز نیاموخته ایم که هم محیط کار و هم شیوه ی کارمان را با شرایط جسمانی خود تطبیق دهیم. ما در انجام هر کاری تحت فشار رو به تزایدی هستیم و از این رو استرس زیادی نیز تولید می کنیم.

سخنی پیرامون بینایی

سنجش بینایی از اهمیت زیادی برخوردار است بویژه اگر زیاد مطالعه می کنید، اگر با کامپیوتر کار می کنید و اگر کارتان نیازمند دقت است. استفاده از لنزهای دو کانونی (bifocal) می تواند باعث کاهش خستگی گردن شود. لنزهایی وجود دارد که به شما اجازه می دهند که به هنگام خواندن به جای سر و گردن، چشمانتان رابالا و پایین ببرید، البته این لنزها برای کار مستمر با کامپیوتر توصیه نمی شوند.

نشستن

download (10)

هنگام نشستن ما می توانیم سه نوع حالت را به خود بگیریم:

  • یک وضعیت مطلوب برای مطالعه کردن یا کار کردن نیاز به شرایط و لوزام زیر دارد:

میزی با ارتفاع صحیح و مناسب هنگام نشستن آنرا امتحان کنید، دستها را در طرفین قرار دهید، سطح میز بایستی هم سطح آرنج دست خم شده ی شما باشد، صندلی یا ارتفاع میزتان را تنظیم کنید. صندلیتان یک نشیمنگاه قابل تنظیم داشته باشد، اگر به جلو خم می شوید، از یک صندلی زانو استفاده کنید و یا پاهایتان را زیر صندلی ببرید و به جلو خم شوید. همچنینی می توانید یک بالشتک را بین شکم خود و میز قرار دهید، این عمل کمر شما را صاف نگه می دارد. علاوه بر آن، لازم است به خاطر حفظ سلامت گردن و شانه ها، روی سطح شیبدار کار کنید، شیب نسبتاً مناسب 15-12 درجه می باشد.

  • وضعیت مناسب برای گوش دادن به چیزی نیازمند شرایط و لوازم ذیل است:

یک صندلی که همچنانکه از قسمت فوقانی پشت محافظت می نماید، کمر را نیز محافظت نماید. استفاده از یک زیرپایی قابل تنظیم، به قسمت کمر کمک می کند، تا با چسبیدن به پشتی صندلی، حمایت شود. یک صندلی شیبدار قابل تنظیم ایده آل است.

  • یک وضعیت مطلوب برای استراحت کردن نیازمند شرایط و لوازم ذیل می باشد:

یک صندلی با تکیه گاه مناسب برای گردن، قسمت فوقانی و تحتانی پشت، پاها و زانوها.

نشستن پشت میز کامپیوتر

images (18)

  • یک وضعیت متداول در هنگام نشستن

از آنجایی که میزتان خیلی کوچک است، نمایشگر کامپیوتر در یک گوشه ی آن گذاشته شده است و فیلتر هم ندارد. صفحه کلید روی صفحه ی پایینی میز قرار دارد که جایی برای قرار گرفتن دست ها و مچ ها ندارد و به همین ترتیب، در زیر میز هم فضای کافی برای قرار دادن پاها وجود ندارد و شما آنها را روی هم می اندازید. سال هاست که رئیستان صندلی های اداره را عوض نکرده و بنابراین صندلی شما شُل شده و در قسمت های نامناسبی برجستگی و فرورفتگی پیدا کرده و با بدنتان جور در نمی آید. صندلی تان چرخدار است، به این ترتیب بیشتر وقتتان را به حرکت با صندلی در دفترتان می گذارنید، بدون اینکه از جا بلند شوید و تغییر حالتی داشته باشید. در همان حالت نشسته کوهی از اسناد دارید که باید بخوانید- همه ی آنها به صورت صاف روی میز ولو شده اند و شما حداقل شش ساعت با آنها سر و کار خواهید داشت. یک لامپ مهتابی روی سقف دارید و پنجره روبرو شماست. پس از شش یا هشت ساعت نشستن پشت میز: کمرتان درد می کند، گردن و شانه ها خشک شده اند و بین کتف ها احساس درد می کنید، مچ ها و آرنج هایتان ناراحتند، سرتان از درد می خواهد بترکد و عصبی شده اید.

  • شرایط مطلوب در هنگام نشستن

میز فضای کافی را در اختیار شما می گذارد تا نمایشگری با یک فیلتر، درست روبروی خود داشته باشید. هنگام نگاه کردن به نمایشگر، سرتان کاملاً راحت است و به بالا یا پایین متمایل نمی باشد، چانه تان به جلو کشیده نشده. صفحه کلید روی میزی با ارتفاع صحیح مناسب برای شماست . فضای کافی برای قرار دادن ساعد روی میز وجود دارد. زیرمچی برای موس. اوراق قرار گرفته بر روی پایه ای در راستای چشم شما. روی صندلی سفت و قابل تنظیمی می نشینید که تکیه گاهی مناسب برای قسمت فوقانی و تحتانی پشت می باشد. صندلی به جلو و عقب تنظیم می شود. زیرپایی قابل تنظیم دارید. نورکافی و مناسب، البته نه خیلی قوی و روی نمایشگر و محل نشستن هم آنقدر به پنجره نزدیک نیست که سبب ایجاد انعکاس نور روی نمایشگر شود. چنانچه به عینک نیاز دارید، چشم پزشک می تواند لنزهای مناسبی را برای کار با نمایشگر کامپیوتر برای شما تجویز نماید. شما هرگز برای مدت طولانی، بدون بلند شدن، قدم زدن در اطراف اتاق، تلفن زدن، و انجام ورزش های کششی کار نمی کنید (تمرین حرکات زیر هنگام نشستن). پس از شش یا هشت ساعت پشت میز نشستن، برای یک پیاده روی خوب و بهداشتی کاملاً آماده اید.

نشستن1 نشستن2 نشستن3

صندلی ها و کوسن ها

هر چه بیشتر بتوانید بدنتان را با صندلی تان حرکت دهید،بهتر است. صندلی هایی که برای کارکردن ایده آل هستند باید برخی از شرایط ذیل را دارا باشند:

  • ثابت بوده و ارتفاعشان قابل تنظیم باشد
  • کفه ای داشته باشند که به جلو و عقب خم شود
  • یک پشتی متحرک داشته باشند که ارتفاع و گودی آن قابل تنظیم باشد.

سایر شرایط اختیاری عبارتند از:

  • صندلی هایی که جای زانو داشته و ارتفاع قابل تنظیم دارند برای جلو دادن لگن خاصره و برداشتن فشار از مهره های کمر مفیدند، البته برای افرادی که مشکل گردش خون یا ناراحتی زانو دارند، توصیه نمی شود.
  • چهارپایه هایی زین اسبی که ارتفاع قابل تنظیم دارند و آنهایی که به جلو خم می شوند، برای یک وضعیت نیم نشسته یا نیمه ایستاده قابل تنظیم نیز مناسبند، چرا که با تغییر در تنظیمات آنها می توان بهترین حالت را پیدا کرد. از صندلی های ثابت و وضعیت های ثابت بدون تحرک اجتناب کنید. تحرک داشته باشید.

جوانان، مطالعه، مدرسه و کمردرد

مشاهده ی کودکی که خودبخود بطرزی نرم حرکت می کند، اما ناگهان حالت هایی به خود می گیرد که خطرات بالقوه برای کمرش محسوب می شوند، بسیار جالب است. مسلماً این امر ارتباط زیادی به روز اولی که به مدرسه رفته دارد یعنی زمانی که او مجبور شده هر روز چند ساعت از وقتش را روی یک نیمکت مدرسه بنشیند و این در حقیقت زمانی است که فشارها و مشکلات زندگی و ناراحتی های ناشی از آنها در زندگی فرد شروع می شوند. اغلب میز و نیمکتهای مدارس با نیازهای بچه های در حال رشد تناسب ندارند، صندلی ها سفت و دارای ارتفاع یکسان برای همگان می باشند، میزها صافند و شیبی ندارند و بچه ها مجبورند که روی میزشان خم شوند، سرها و کمرها به سوی جلو متمایلند. این الگو غالباً در دانشگاه ها و دانشکده ها نیز به چشم می خورد، جایی که میز و صندلی ها بر اساس اولویت های اقتصادی (هرچه ارزانتر، بهتر) خریداری شده اند.

مدارس باید دانش آموزان را مرتباً چکاپ کنند ودر این مواقع است که ناراحتی های پشت و کمر نظیر اسکولیوسیس یا خمیدگی جانبی ستون فقرات، به سرعت تشخیص داده و درمان می شوند. همان قواعدی که برای نشستن پشت میز کامپیوتر به کار می رود، در مدارس نیز بایستی رعایت شوند، و باید شامل شرایط و لوازمی مثل میزهایی با سطح شیبدار و میز و نیمکتهای قابل تنظیم باشد. شما دست کم با مهیا نموده محیطی خوب برای درس خواندن فرزندانتان، در خانه، به کاهش میزان ناراحتی های بالقوه ی کمر در دوران بزرگسانی او کمک نمایید.

وسایل لازم برای مطالعه ی جوانان

  • صندلی شیبدار قابل تنظیم- یا توپ طبی که رویش می نشینند
  • میزی که ارتفاع قابل تنظیم داشته باشد.
  • سطح شیبدار، برای خواندن یا نوشتن.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →