کمردرد و رانندگی

 دارد دیرتان می شود. به سمت پارکینگ می دوید. اتومبیلتان در انتظار شماست. خیلی کوتاه است! به داخل آن می پرید، نمی نشینید، بلکه در واقع دراز می کشید، در حالی که دستها و پاها تا آخرین حدشان کشیده شده اند، وارد خیابان اصلی می شوید. آه، چه ترافیک سنگینی! به شدت عصبانی هستید، دندانهایتان را به محکم به هم می فشارید، و فرما را سفت می گیرید. 20 دقیقه دیر به سر کار می رسید، از ماشین بیرون می پرید، به سرعت به طرف اداره می دوید، گردن و شانه ها خشک شده اند، دچار سردرد شده اید و تمام روز از درد کمر می نالید.

امروز صبح انتظار ترافیک سنگینی دارید، بنابراین 15 دقیقه زودتر از منزل خارج می شوید. به این نتیجه رسیده اید که ناراحتی کمر و ماشین های کوتاه با هم جور در نمی آیند، بنابراین ماشینی خوب و مناسب در گاراژ دارید، البته یک صندلی قابل تنظیم دارد که بالا و پایین می رود و یک تکیه گاه خوب و برآمدگی قابل تنظیم در قسمت کمر. ارتفاع فرمان آن قابل تنظیم است. روی صندلی ماشین می نشینید، دستها فرمان ماشین یا قاب در را می گیرند، پاها، پهلوها، باسن و شانه ها را با هم حرکت می دهید تا به راحتی روی صندلی ماشین قرار بگیرید و همین حرکت را برای خارج شدن از ماشین تکرار می کنید. صندلی خود را آنقدر به جلو می آورید که هنگام گذاشتن پاها روی پدال، زانوها خمیده باشند، شیب صندلی تان را طوری تنظیم کنید که تمام قسمت های ران روی صندلی قرار گرفته باشند. آرنج ها باید کمی خم شده باشند، فرمان را تنظیم کنید و یا از یک پشتی کوچک سفت یا شیء استوانه ای شکل استفاده کنید، تا کمرتان صاف و کاملاً متکی باشد. تکیه گاه سر، بایستی به لحاظ ایمنی، از سر شما محافظت نماید، نه از گردن. به موقع به سر کار می رسید و حالتان خوب است.

راندن کامیون، وانت بار و ماشین آلات کشاورزی، همان قوانین مربوط به رانندگی یا اتومبیل را به کار ببندید. البته در این موارد اهمیت داشتن یک صندلی خوب که ضربه ها را بگیرد بیشتر است. این صندلی ها بر روی کامیونها و تراکتورهای خیلی مدرن، سوار شده اند، وسیله ی نقلیه ی خود را بررسی کنید و ببینید که امکانات خوبی دارد یا نه. هرگاه خود را روی سطوح سخت یا پر دست انداز یافتید، سعی کنید که روی لبه ی صندلی بنشینید و باسن را سفت و کشیده نگه دارید تا مهره ها را در برابر ضربه های زیاده از حد محفوظ بدارید. اگر روی زمین خیلی سفتی هستید، همانطور که فرمان را در دست گرفته اید، به آرامی از روی صندلی تان بلند شوید. به فواصل منظم توقف کنید، برخیزید، کمی قدم بزنید و بدن را کش دهید. به نزدیک بودن، صاف بودن و نرم بودن بیاندیشید.

قرار دادن لوازم در اتومبیل و سفرهای طولانی

سعی کنید ماشینی را انتخاب کنید که صندوق عقبی بدون لبه ی خیلی بلند داشته باشد. از انتخاب ماشین هایی با لبه ی برآمده که مجبور باشید لوازم را بالا برده و روی آن قرار دهید، اجتناب کنید. بعضی اوقات که وسایل بزرگی دارید، می توانید آنها را روی صندلی عقب اتومبیل جا بدهید. هنگام بلند کردن لوازم سفر روی دست، بازو، تنه و هر جایی که ممکن است تکیه دهید و با فشردن عضلات شکم و باسن، حرکات اصلاحی گودی کمر را بکار ببندید. یا به سپر تکیه دهید و یا یکی از زانوها را روی صندلی عقب ماشین قرار دهید. اشیاء سنگین را نزدیک به لبه ی صندوق قرار دهید تا بیرون آوردنشان آسانتر باشد.

چنانچه روی صندلی صندوق مسافر جلو (شاگرد)، چمدانی یا کارتنی دارید، برای بیرون آوردن، آن بجای این که آنرا بکشید و از در سمت راننده پیاده شوید از ماشین پیاده شده و دور بزنید و از همان طرف بیرون بیاورید. زمانی که ناچارید به پشت سر نگاه کنید،  از پیچاندن بدن خودداری کنید، باسن را حرکت دهید، یک دست را پشت صندلی شاگرد قرار دهید، از آئینه ها هم استفاده کنید. در مسافرت های طولانی، هر دو ساعت یکبار 10 دقیقه توقف کنید، از ماشین پیاده شوید، حرکت کنید، راه بروید و بدنتان را کش دهید!

کمردرد و مسافرت با هواپیما

هیچ شکلی از حمل و نقل برای کمر شما بدتر از مسافرت با هواپیما نیست، اما امروزه نمی شود که سوار هواپیما نشد. صندلی ها طوری طراحی شده اند که بیشتر ضامن امنیت باشند تا آسایش، اکثر مواقع مجبورید ساعت ها به حالت نشسته اسیر باشید، حال آنکه بغل دستی شما زیر چشم بند و پتویش خرناس می کشد، و تنها راه فرار شما این است که او را خفه کنید.

چنانچه کمردرد دارید، از قبل آژانس هواپیمایی را در جریان قرار دهید، آنان بیشتر مواقع می توانند ترتیت یک صندلی در راهرو یا صندلی ای با فضای بیشتری برای پاهای شما بدهند و در موارد حاد، گاهی دو صندلی در اختیارتان بگذارند تا دراز بکشید. در اولین فرصت پشتی صندلی خود را کمی خم کنید، یک بالش بادی مخصوص گردن همراه داشته باشید یا از بالش هواپیما برای گردن، قسمت فوقانی یا تحتانی کمر استفاده کنید، یا با خود پشتی استوانه ای مخصوصتان را بیاورید، چون برای پر کردن فضاهای خالی بین صندلی های هواپیما مفید است.

اگر هوای داخل کابین هواپیما خیلی سرد است، با یک روسری یا شال از گردنتان محافظت نمایید. پاهایتان روی میله افقی صندلی جلویی بگذارید یا در غیر این صورت زانویتان را به مدت کوتاهی به صندلی جلویی تکیه دهید. ورزش های کششی مربوط به نشستن را که در زیر متن قرار گرفته را انجام دهید، برخیزید و در راهر و قدم بزنید. به یاد داشته باشید که برای پیشگیری از کم شدن آب بدن، آب کافی بنوشید.

نشستن1 نشستن2 نشستن3

حرکات کششی حرکات کششی3

1

چمدان ها

چه با قطار سفر کنید، چه با کشتی و چه هواپیما، حتماً بار و اثاثیه ای همراه دارید که باید آنها را بلند کنید و جابجا کنید.

چمدان ها را برای پیشگیری از کمردرد، متعادل ببندید. اگر می بینید که خودتان تنها هستید، بارتان را محدود کنید. به جای استفاده از یک چمدان سفت بزرگ، از دو ساک نرم کوچک استفاده کنید. پیش از خرید آنها را به خوبی بررسی کنید و ببینید که آیا چرخهایشان نرم و روان هستند، تا بتوانید به همان راحتی که آنها را می کشید، هل دهید، واینکه هنگام انجام این کار مجبور نباشید دولا شوید و باعث کمردرد شما شود.

سعی کنید که چمدان ها را هل دهید، اما اگر ناچارشدید، بکشید، دستها را به پهلوها چسبیده نگهدارید. به یاد داشته باشید که ساک دستی باید تا آنجا که ممکن است سبک باشد. این ساکها معمولاً همان هایی هستند که مجبورید آنها را در طبقاتی با ارتفاع زیاد در هواپیما یا هر وسیله ی نقلیه دیگر بگذارید و باید آنها را در دستگاههای اشعه ایکس بگذارید. از نوعی ساک روی دوشی استفاده کنید که بتوانید بندهای آن را به شکل اریب بیندازید، یا یک کوله پشتی بخرید که جیب های آن برای امنیت بیشتر از تو باز شوند.

مسافرت با یک کوله پشتی بزرگ ، باید اطمینان حاصل کنید که بندهای آن برای شما مناسب است. کوله پشتی بایستی تا حد ممکن روی قسمت بالایی پشت قرار گیرد. برای مهار کردن فشار روی گردن وشانه ها از بند کمری کوله استفاده کنید. از گذاشتن بسته ها و لوازم خیلی سفت و سنگین در کوله پشتی خودداری کنید.

  • خواننده گرامی

  • پیشنهاد میشود مطالب زیر  را جهت کسب اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید .

درمان کمردرد

درمان کمردرد با ماساژ

درمان کمردرد با یوگا و فواید آن

 

منبع : کتاب کوچک کمردرد



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →