post_image

کارمندان بیش از دیگر اقشار جامعه از بی تحرکی و عوارض ناشی از آن رنج می برند و متاسفانه امروزه سن ابتلا به بیماری های مفصلی و استخوانی در کشور به دلیل شیوه زندگی و کاهش فعالیت های فیزیکی پایین آمده است . مشکلات ستون فقرات کمری و گردنی، کمردرد و زانودرد جزو مهم ترین و شایع ترین عوارض پشت میز نشینی و کم تحرکی است. آرتروز زودرس، دردهای مفصلی و عضلانی و کم آبی دیسک بین مهره ای از دیگر عوارض پشت میزنشینی به شمار می رود.

رهایی از کمردرد و زانودرد ناشی از پشت میز نشینی

وقتی یک فرد مدتی طولانی پشت میز می­‌نشیند و کار می‏کند، عضلات اطراف کمر و اندام تحتانی‌­اش ضعیف می‏شوند و این ضعف، وارد آمدن فشار مضاعف به غضروف‏ها را در پی دارد. به همین خاطر، بیشتر کارمندان از کمر درد یا زانو درد شکایت می‏کنند. برای رهایی از این‌گونه دردها، پشت‌میز‌نشین‌ها باید حالت نشستن‌شان را اصلاح کنند؛ یعنی به‌گونه‌­ای بنشینند که آرنج‏شان هنگام کار، روی میز قرار بگیرد. این کار باعث می‏شود که ستون فقرات صاف بماند و همچنین بدن بیش از حد به سمت جلو خم نشود و در نتیجه کمردرد به سراغ فرد نیاید. ضمن اینکه پشت میزنشین‌­ها باید همیشه طوری روی صندلی­‌شان بنشینند که زانوهای‌شان کمی بالاتر از سطح لگن‏ قرار بگیرد. این‌طوری دیرتر خسته می‏شوند و می‏توانند بیشتر و راحت­‌تر کار کنند.

نکته دیگری که باید در اینجا به آن اشاره کنم این است که بی­‌تحرکی، مؤثرترین دلیل برای ایجاد ضعف‏های عضلانی و کمردرد و زانودرد ناشی از پشت میز نشینی است. بنابراین می‏توان به آنهایی که مجبورند ساعات زیادی از روزشان را پشت میز بگذرانند توصیه کرد که انجام دادن ورزش‏های مناسب برای تقویت عضلات‌شان را فراموش نکنند. البته ورزشی که تدریجی و مداوم باشد. مثلا اگر فردی، یک روز 3 ساعت ورزش کند و روز دیگر هیچ‌گونه فعالیت ورزشی انجام ندهد، لطفی در حق خودش نکرده و فعالیت‎های یکی در میان‌اش تأثیری در بهبود وضع‌اش نخواهد داشت. در ضمن، لازم نیست که ورزش یا نرمش کردن حتما در طول مدت کار باشد. ورزش فقط باید مداوم باشد تا مؤثر واقع شود. شما می‏توانید روزی یک ربع تا نیم ساعت از وقت‏تان را به ورزش اختصاص بدهید؛ بدون اینکه خودتان را مجبور به انجام این کار در ساعات کاری­‌تان کنید.

کارمندان یا افرادی که ساعات بیشتری در حالت نشسته قرار دارند و تحرک کمی دارند، بیش از دیگر افراد در معرض پوکی استخوان هستند. دویدن سریع، بالا و پایین رفتن از پله و ورزش های ایروبیک مانع پوکی استخوان زودرس و مشکلات ناشی از آن می شود بنابراین افرادی که تحرک کافی ندارند و به پشت میزنشینی عادت کرده اند بهتر است ساعاتی از روز را برای ورزش یا حداقل 3 بار در هفته را در نظر بگیرند.

حرکت درمانی بهترین درمان کمردرد و زانودرد ناشی از پشت میز نشینی است. نشستن و ایستادن های طولانی زمینه واریس و آرتروز را فراهم می کند و کارمندان باید به ازای هر 45 دقیقه نشستن، 10 – 5 دقیقه راه بروند تا مشکلات ناشی از نشستن های طولانی آن ها را آزار ندهد.

خطر لخته شدن خون در رگ ها در بی تحرکی های شدید وجود دارد. گنجاندن برنامه پیاده روی و ورزش در برنامه هفتگی باعث تقویت عضلات و کاهش عوارض جسمانی می شود. استاندارد بودن صندلی ها و میزهای کار کارمندان برای پیشگیری از کمردرد و زانودرد از عوارض پشت میز نشینی ضروری است. صندلی ها و میزهای غیر استاندارد، مشکلات جسمانی شدیدی نظیر آسیب در ناحیه ستون فقرات و همچنین کمردرد و زانو درد فراهم می آورد.

برای آشنایی با ” درمان درد مفاصل در کارمندان ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: سلامانه. سلامت و زیبایی



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Tagged with:  
Share →