کمردرد+6

به راحتی می توان گفت ایستادن به مدت طولانی یکی از علت های کمردرد است. اما مسائل مهم دیگری در بوجود آوردن این مشکل مؤثراست. در حالی که عده زیادی از مردم از کمردرد رنج می برند، با این مشکل روزگار را سپری کرده و پا به سن می گذارند. ما نباید به بیماری کمردرد همانند باری گریزناپذیر بنگریم که قابل چاره جویی نیست، چرا که می توان زندگی پویا و شرافتمندانه را به بدون مشکلات پیاپی کمردرد سپری کرد. در عوض باید دنبال تفاوت های میان وضعیت های مختلف استفاده از کمر باشیم. در اغلب موارد وقتی می بینیم چه چیزی باعث کمردرد می شود، تغییر وضعیت برای بهبود آن کفایت می کند. اگر به بدن خود همانند ماشین بنگریم، در اغلب موارد قادر خواهیم بود علل کمردرد را به سرعت و بدون استدلال های پیچیده تشخیص دهیم. با وجود این بدن انسان از جنبه ای شگفت آورتر از یک ماشین معمولی وساده است و آن این است که بدن انسان خود درمان است. مشکلات زیادی را تنها با تغییر نوع عملکرد خود می توان تغییر داد و اعضای بدن نیز کم کم خود را سازگار می کنند و در مدتی کوتاه، بدنی از نو ساخته خواهیم داشت. نحوه ی زندگی کردنمان تقریباً تضمین می کند که اگر به کمرمان آسیب برسانیم، به سختی قادر به بهبود آن خواهیم بود. روش نشستن، شیوه لباس پوشیدن و قرار دادن وسایل خانه، سنگ فرش های سخت شهر و فشارهای روانی که در تنش عضلات بازتاب می یابد، همگی در وخیم کردن کمردرد نقش دارند. مسئولیت بهبود اغلب کمردردهای بیشتر بر دوش بیمار است تا پزشک. در بهترین حالت، پزشک تنها می تواند ما را جهت دستیابی به بهبودی راهنمایی کند اما اگر در فواصل میان ویزیت، عملی مغایر توصیه های او انجام دهیم، پزشک نمی تواند به هدف خود دست یابد. غالباً چنین اعمال نادرستی از عدم آگاهی مان راجع به کمر و آنچه باعث افزایش کمردرد می شود نشئت می گیرد. ساز و کار کمر به راحتی قابل درک است. در اغلب موارد به سادگی می توانیم تشخیص دهیم چه مواردی باعث کمردرد می شود و چه تغییراتی کمردرد را کاهش می دهد. سپس می توانیم به تسکین کمردرد خود کمک کرده و شیوه ی درمان خود را برنامه ریزی کنیم. این آن چیزی است که این مطلب به آن می پردازد.

توانبخشی

چه چیزی باقی مانده است؟ کمردرد منشأ اصلی ناراحتی جمعیت رو به افزایش جامعه می باشد. عللی چندگانه وجود دارد، هر چند که پس از تشخیص و مهار مشکلاتی خاص، وجود ویژگی های مشترک، به کارگیری رویکردی یکسان نسبت به امر توانبخشی را امری ضروری می نماید. موضوعی که اغلب پزشکان به هنگام درمان بیماران خود با کمردرد نسبت به آن تصور می کنند، توضیح کافی راجع به اهداف و روش کار فرآیند توانبخشی می باشد. برخی از پزشکان، تمایل دارند که به تشخیص و مهار کمردرد شدید بپردازند و بندرت زمان و حوصله ی آن را دارند که به بیماران نقششان در دست یابی به حداکثر بهبودی را آموزش دهند. توانبخشی مستلزم تجهیز و تقویت بافت هایی است که ستون مهره ها را نگه می دارند و حرکت می دهند. این بافت ها شامل بافت های نرم کمر و همچنین عضلات شکم و نشیمنگاه می شوند. عمل توانبخشی به شیوه ای ساده و منطقی قابل حصول است. نیازی به بکارگیری لوازم زیاد یا انواع تمرینات بی شمار در درمان کمردرد نیست. آنچه مهم است فراگیری برنامه ای ثمربخش برای کمردرد و دنبال کردن آن است.

علل کمردرد

استخوان: تغییر شکل، فرسودگی، شکستگی، در رفتگی، سائیدگی مفاصل.

دیسک: تراکم، خشکی، پارگی، استحاله.

عضلات: گرفتگی عضله هنگامی که باید شل باشد، شلی عضله هنگامی که باید منقبض باشد باعث کمردرد میگردد .

10

حالت بدن: پشت گرد یا پشت تاب دار، کج پشتی، کجی جانبی لگن یا کوتاهی یک پا از پای دیگر از علل کمردرد ی باشند .

1

حرکت: لنگیدن، افتادن، پریدن، باز کردن نادرست پنجره.

2

خوابیدن: کمردرد به علت تمایل لگن به سمت عقب، استفاده از تخت شل- دراز کشیدن روی شکم.

3

بلند کردن اشیا: خم شدن از ناحیه کمر، بلند کردن شیء همراه با چرخش بدن.

4

حمل کردن: کمردرد به علت حمل بار در جلوی بدن، تکیه دادن به یک طرف، قرار گرفتن وزن بدن روی یک پا.

5

نشستن: صاف نشستن، صاف کردن بیش از حد پاها یا کوتاهی بیش از حد صندلی منجر به کمردرد می گردد.

6

وضعیت آب و هوا: سوز، باران، سرما، سرد شدن ناگهانی هوا، لغزندگی.

7

پوشاک: کفش پاشنه بلند، کفش های لژدار، استفاده دائمی از شکم بند

8

می توانند باعث بروز کمردرد گردند . در صورت وجود درد، بی حسی یا گزگز شدن در هر یک از نواحی، می تواند حاکی از آن باشد که کدام قسمت از کمر درگیر است.

9

خواننده گرامی ، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پوکی استخوان مطالعه فرمایید.

درمان کمردرد با ماساژ

درمان کمردرد باورزش

درمان کمردرد با یوگا

درمان کمردرد حاد و مزمن

منبع: کمردرد- تسکین و رفع دردهای کمر با تأکید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17



آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-

Share →