چرا برخی افراد دچار دندان‌قروچه هستند؟

اگر چه دندان‌قروچه می تواند در اثر استرس یا اضطراب باشد، ولی اغلب اوقات در طی خواب اتفاق می افتد و به علت کج بودن دندان، نبودن دندان و دندان اضافی به وجود می آید.

چگونه بفهمیم دندان‌قروچه داریم؟

چون دندان‌قروچه اغلب در طی خواب رخ می دهد، بیشتر افراد متوجه آن نمی شوند، اما دندان درد و سردرد مداوم یا آرواره (فک) زخمی نشان دهنده ی دندان‌قروچه است.
بیشتر اوقات، فرد مبتلا به دندان‌قروچه توسط فرد دیگری (مثل همسر) که شب ها کنار او می خوابد از مشکل خود آگاه می شود.
اگر احتمال می دهید در خواب دچار دندان‌قروچه هستید، به یک دندانپزشک مراجعه کنید و مشکل خود را با او در میان بگذارید.
دندانپزشک، داخل دهان و آرواره های شما را بررسی می کند تا علامتی از دندان‌قروچه مثل ساییدگی و زخمی شدن آرواره و دندان های غیر عادی را ببیند.

علایم دندان قروچه

همان طور که گفته شد، دندان قروچه معمولا علامت مشخصی ندارد اما ممکن است فشار دندان ها به همدیگر به حدی باشد که بر سطح دندان ها اثر بگذارد و مینای دندان را از بین ببرد. از بین بردن مینای دندان، باعث افزایش حساسیت دندان ها، ترک خوردن دندان ها و حتی شکستگی آنها می شود. در دندان های عقبی هم گاهی باعث از بین رفتن برجستگی های روی سطح دندان ها می شود. البته در بعضی مواقع علایم دیگری هم دیده شوند مثلا سردرد، دندان درد، لق شدن دندان ها، تحلیل لثه، درد گردن، بی خوابی، زخم یا درد در قسمت گونه، گوش درد، صدا هنگام باز و بسته کردن فک، حساسیت شدید دندان ها و دندانه دارشدن زبان به خصوص در قسمت های کنار هم گاهی به چشم می خورند.

انواع دندان قروچه

در کل دو نوع دندان قروچه وجود دارد:
▪ نوع اولیه: زمانی که علت مشخص پزشکی برای بروز آن وجود ندارد.
▪ نوع ثانویه: زمانی که دندان قروچه با اختلالاتی مانند اختلالات روانی (اضطراب و افسردگی)، مصرف داروها (مانند داروهای ضدافسردگی) یا بعضی بیماری ها (مانند پارکینسون) یا آپنه تنفسی (اختلال در تنفس هنگام خواب) همراه است. در نوع ثانویه معمولا با درمان اختلال زمینه ای مشکل دندان قروچه هم حل می شود. البته در بعضی موارد، دندان قروچه به یک عادت تبدیل می شود و در این حالت با درمان و رفع مشکل زمینه ای باز هم این عادت از بین نخواهد رفت.

دندان قروچه یا براکسیسم :

واژه ای علمی برای سائیدن دندانها یا فشردن دو فک بهم به خصوص در حین خواب یا تحت فشار روحی است . این واژه از کلمه یونانی به معنای دندان قروچه گرفته شده است . clenching یک نوع شایع از براکسیسم است و عبارت است از بستن غیرعمدی دندانها روی هم در وضعیت جویدن که شدت حرکات عمومی آن تا 14 برابر حالت نرمال است .
مطالعات زیادی در مورد دلیل رخ دادن براکسیسم انجام شده است اما هیچ کسی دلیل قطعی بروز آن را نمی داند . به هر حال وقتی در مورد براکسیسم صحبت می شود استرس و فشار روحی باید به عنوان یک عامل اساسی در نظر گرفته شود . استرسهای روزانه در بسیاری از افراد عامل آغاز براکسیسم است . البته احتمال دارد که برخی از افراد مبتلا به آن هرکز علائمی ناشی از آن را تجربه نکنند . امکان دارد بروز یا عدم بروز علائم این اختلال با ترکیب پیچیده ای از عوامل مختلف در ارتباط باشد مانند : میزان فشار روحی ، مدت زمان سائیدن یا فشردن دندانها ، مرتب یا نامرتب بودن دندانها ، وضعیت بدنی ، عادات بد خوابیدن و …

Tooth-Pain

درمان‌

معمولاً با درمان‌ ظرف‌ 6 ماه‌ قابل‌ علاج‌ است‌. معمولاً برای‌ این‌ اختلال‌ دارو لازم‌ نیست‌. ممکن‌ است‌ در موارد خاصی‌، درمان‌ با یک‌ آرام‌بخش‌ یا خواب‌آور به‌ مدت‌ کوتاه‌ کمک‌کننده‌ باشد. درمان شامل موارد زیر است:
•شناسایی‌ مشکل‌ به‌ وسیله‌ بیمار و تلاش‌ آگاهانه‌ برای‌ ترک‌ عادت‌
•مراقبت‌ دندانپزشکی‌. دندانپزشک‌ شما ممکن‌ است‌ برای‌ پیشگیری‌ از دندان‌ قروچه‌ در هنگام‌ خواب‌، یک‌ پروتز محافظ‌ شب‌ بسازد و آن‌ را در دهان‌ شما کار بگذارد. یک‌ پروتز محافظ‌ شب‌ شامل‌ اسپلینت‌های‌ متحرکی‌ است‌ که‌ روی‌ دندانها قرار می‌گیرند تا فشار ناصحیح‌ گاز زدن‌ را بردارند.
•آموزش‌ بازخورد زیستی‌ یا مشاوره‌ برای‌ آموختن‌ روشهایی‌ جهت‌ کنار آمدن‌ مؤثرتر با استرس ممکن‌ است‌ مورد نیاز باشد.
•اجتناب‌ از الکل
•بدون‌ درمان‌ ممکن‌ است‌ دندانها، استخوانها و لثه در اثر فشار ساییدگی‌، خورده‌ یا شکسته‌ شوند.

چون بیشتر موارد دندان ‌قروچه نیاز به درمان طبی دارد ، بهتر است برای معاینه دندان‌ ها نزد دندان ‌پزشک بروید .

هدف از درمان براکسیسم ، درمان دندان درد ، پیشگیری از آسیب دندانها و کاهش عادت فشردن دندانها روی هم است

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)