علاوه بر ورزش منظم، تکنیک هایی مانند  اموزش بیوفیدبک و ارام بخشی یا ریلکسیشن باعث کاهش استرس وفشار عصبی  می شوند. نوروفیدبک تراپی نوعی بیوفیدبک است که در آن از امواج مغزی به عنوان بازخورد استفاده می‌شود. در روش‌های بیوفیدبک و نوروبیوفیدبک تراپی با استفاده از سنسورهای الکتریکی به بیماران کمک می‌شود که از آنچه در بدن آنها رخ می‌دهد آگاه شوند و بتوانند به صورت خودآگاه تغییراتی در طرز تفکر خود ایجاد کنند به نحوی که بتوانند تا حدودی واکنش‌های بدن خود نسبت به درد، بیماری یا آسیب را کنترل کنند.

بیوفیدبک

آموزش بیوفیدبک

این روش یا تکنیک به   بیمارمی آموزد که پاسخ های مشخصی دربدن خود را کنترل نموده تا درد کاهش پیداکند.

در طی کلاس اموزش درمان بیوفیدبک  وسایلی  به  بدن وصل می شود که برخی عملکردهای بدن  را مونتیور کرده وبصورت فید بک نشان می دهد.

این عملکردها بعنوان مثال شامل تنش عضلانی،  تعدادضربان قلب وفشارخون  می باشند. بیمار یاد می گیرد چگونه تنش عضلانی را کم کرده و تعداد ضربان قلب وتنفس را کاهش دهد. بیمارمی تواند از پزشک سوال کند اگر بیوفیدبک برای سردرد  موثراست،  از این روش استفاده گردد.متخصصین طب فیزیکی از  تکنیک بیو فیدبک برای بهبود سردرد های مزمن بهره می گیرند .

رفتار درمانی شناختی(شناخت رفتاردرمانی)

این روش برای درمان سردرد تنشی بوسیله  متخصصین روان شناسی استفاده می شود وممکن است برای کنترل استرس مفید باشد.شناخت درمانی ممکن است برای کاهش تناوب تعداد سردرد  و کم نمودن شدت ان کمک کند.در طی این درمان ،  روانشناس با بیمارگفتگو می کند؛ و درمشاوره  به وی اموزش می دهد که  ازچه راه هایی بطور مثبت با حوادث زندگی  روبرو شود.

تکنیک های ارام بخشی (ریلکسیشن)

این روشها شامل تنفس عمیق،  یوگا، مدیتیشن ، و ریلکسیشن پیشرونده عضلانی است ، که با فشردن وانقباض دریک عضله در در هر جلسه شروع شده و سپس با ازاد سازی کامل تنش  عضله وتا زمانی که که تمام عضلات بدن ریلکس شوند انجام می شود.  بیمار می تواند در کلاسهای اموزش ریلکسیشن شرکت کرده یا این تکنیک ها را با خواندن کتاب یا دیدن فیلم اموزشی در منزل یاد بگیرد.

منبع:دکتر رئیسی و دکتر احدی