بیماری قرن ما درد‌های مفاصل به خصوص دردهای زانو و کمر است و یکی از مفیدترین روش‌های درمانی در این خصوص، آب درمانی است.

درمان این نوع بیماری‌ها بسیار مهم بوده و راهکارهای مختلفی از قبیل اعمال جراحی، دارو درمانی و یا روش‌هایی از قبیل طب سوزنی و ماساژ درمانی انجام می‌شود، ولی تنها روشی که امروزه تقریباً به صورت همگانی قابل قبول می‌باشد، آب درمانی است، که طی آن فرد در داخل آب اقدام به ماساژ درمانی، تقویت عضلات و حرکت‌های مفاصل می‌کند.

زمانی که شخص بیمار در داخل آب قرار می‌گیرد، براساس قانون ارشمیدس میزان فشاری که بر روی مفاصل وارد می‌شود، کاهش یافته و با حرکاتی که داخل آب انجام‌ می‌دهد، به نحوی عضلات تقویت می‌شود و این تقویت باعث می‌گردد تا فشار بر روی فضای دیسک و کپسول مفصل کاهش یابد و نهایتاً این کاهش فشار منجر به کاهش شدت بیماری می‌شود.

کسانی که به ورزش شنا می‌پردازند، نه تنها  عضلات ناحیه کمرشان تقویت می‌شود، بلکه به طور همزمان عضلات ناحیه شکم نیز تقویت می‌گردد. در صورتی که در روش فیزیوتراپی هر کدام از عضلات باید جداگانه مورد فیزیوتراپی قرار گرفته و عضلات تقویت شود.

یکی از علل دردهای کمر، افتادگی شکم است، که ورزش شنا از این افتادگی شکم جلوگیری می‌کند.بنابراین کسانی که شنا می‌کنند، ضمن تقویت عضلات باسن و ران‌هایشان، وضعیت چاقی و افتادگی شکم خویش را نیز بهبود می‌بخشند. گفتنی است که تقویت عضلات باسن و ران‌ها باعث بهبود راه رفتن بیمار و در نتیجه کاهش درد می‌شود.

معمولاً پس از انجام عمل جراحی ناحیه‌ کمر، یکی از روش‌های اساسی جهت تصریح بهبودی بیمار و کاهش دوران نقاهت توصیه ورزش شناست، ضمن این که ورزش شنا جهت بهبود سلامتی و افزایش عملکرد قلبی و ریوی بیماران نیز پیشنهاد می‌گردد.

منبع:دکتر فرخانی