مهمترین علل درد گردن

عوامل متعددی باعث ایجاد گردن درد و متعاقب آن دردهای تیر کِشنده و جان فرسایی در دست ها می شود از جمله این عوامل: التهاب بافت های نرم اطراف مفصل های مهره ای خشکی مفاصل، وضعیت نامناسب سر و شانه ها، تغییر شکل مهره ها به طور اولیه یا ثانویه ، آرتروز، دیسک و بیماری های ناشی از گرفتگی های عضلانی، و کشیدگی های لیگامانی است.

آرتروز مهمترین علت گردن ‌درد در دوران میانسالی است که موجب احساس درد در ناحیه گردن و اندام فوقانی می‌شود.

دیسک در مهره‌های گردن از دیگر دلایل گردن ‌درد است که امکان بروز آن در هر سنی وجود دارد. درد ناشی از دیسک همراه با احساس کرختی و سوزش است و تا دست‌ها کشیده می‌شود.

 

علت احساس سرگیجه و درد در ناحیه پس سر در صورتی که نتیجه تست‌های عصبی منفی باشد، ضعف عضلات است که این مساله قابل درمان است. بیشتر افرادی که پشت میزنشین هستند، مانند کارمندان از ضعف عضلات ناحیه گردن رنج می‌برند. ضعف عضلات گردنی موجب گردن ‌درد و وارد آمدن فشار بر ریشه‌های عصبی می‌شود.

حرکات کششی برای درمان دیسک گردن

  • ﮔﺮﺩﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﯽ ﺑﻪ ﺑﻐﻞ ﺧﻢ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﻧﻴﺰ ﻓﺸﺎﺭ ﺍﻧﺪﮐﯽ ﺑﺮﺍی ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﺸﺶ ﺑﻬﺘﺮ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﻴﺪ، ۶ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﻣﮑﺚ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺑﺮﮔﺮﺩﯾﺪ. ﺍﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﻫﺮ ﺳﻤﺖ ۳ ﺑﺎﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﺪ.
  • ﺳﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﻠﻮ ﺧﻢ ﮐﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﻁﻮﺭی ﮐﻪ ﭼﺎﻧﻪ ﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﻗﻔﺴﻪ ی ﺳﻴﻨﻪ ﺑﺮﺳﺪ، ﺑﺮﺍی ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﺸﺶ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﯽ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻓﺸﺎﺭ ﺍﻧﺪﮐﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻗﻔﺴﻪ ﺳﻴﻨﻪ ﺧﻢ ﺷﻮﺩ. ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﮐﺸﺶ ﮐﺮﺩﯾﺪ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ۶ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﻣﮑﺚ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺑﺮﮔﺮﺩﯾﺪ. ﺍﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ۳ ﺑﺎﺭ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﮐﻨﻴﺪ.
  • ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﻋﻀﻼﺕ ﮐﺘﻒ ﺗﺎﻥ ﺷﻞ ﻭ ﺭﯾﻠﮑﺲ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺳﺮﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻁﺮﻑ ﺑﭽﺮﺧﺎﻧﻴﺪ ﺗﺎ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﮐﺸﺶ ﺩﺭ ﮔﺮﺩﻥ ﮐﻨﻴﺪ. ﺑﻪ ﻁﻮﺭی ﮐﻪ ﻧﮕﺎﻫﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﻭی ﮐﺘﻒ ﻭ ﺷﺎﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ۶ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﻣﮑﺚ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺍی ﻫﺮ ﻁﺮﻑ ۳ ﺑﺎﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﺪ.
  • شانه هایتان را بالا برده و به گوشهایتان نزدیک کنید. ۵ ثانیه نگهداشته سپس آزاد نمائید.
  • شانه هایتان را به سمت عقب حرکت دهید به طوریکه کتف هایتان از بشت به یکدیگر نزدیک شوند.

بهترین روش تقویت عضلات گردن

ورزش بهترین روش تقویت عضلات گردن است و با انجام ورزش‌های مناسب و تحت نظارت پزشک می‌توان مانع بروز گردن‌ درد شد. تقویت عضلات گردن، شانه‌ها و بخش فوقانی قفسه سینه کار دشواری نیست و با انجام حرکات ورزشی می‌توان مانع ضعف عضلات و فشار بر اعصاب و درمان دیسک گردن شد.

قرار دادن یک توپ کوچک در مقابل پیشانی و فشار دادن سر به سمت جلو، بالا آوردن و چرخاندن شانه‌ها از جمله حرکات ورزشی مفید است که موجب تقویت عضلات گردن و شانه‌ها می‌شود.

به کارمندان و افراد پشت میزنشین توصیه می‌شود هر ۲ ساعت یک بار از جای خود بلند شده و این حرکات ورزشی را انجام دهند. بی‌توجهی به ضعف عضلات و گردن‌ درد موجب پیشروی این عارضه می‌شود که می‌تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیرگذار باشد. تنها در مواردی که دیسک بین مهره‌های گردن به سمت بیرون آمده باشد نیاز به جراحی وجود دارد و بیشتر موارد گردن‌ درد با ورزش و تقویت عضلات گردن رفع می‌شود.

منبع:آسیب های ورزشی   آفرینش



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید

آدرس کلینیک دیباجی :
تهران ، خیابان پاسداران، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، دیباجی جنوبی، روبروی سنجابی، پلاک 17





آدرس کلینیک مطهری:
تهران،خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد « کوچه افتخار سابق»،پلاک 34، طبقه همکف

-


به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است
Tagged with:  
Share →