فيزيوتراپيست ابتدا براي کاهش درد مچ پا و التهاب از دستگاهاي کاهنده درد مچ پا و تورم مچ پا استفاده مي‌کند. ممکن است باندکشي هم برايتان توصيه کند که روش درست بستن آن را به شما ياد مي‌دهد…

سپس از روش گرمادرماني (ترموتراپي) مثل اشعه مادون‌قرمز و امواج اولتراسوند براي تسريع کاهش التهاب مزمن، درد و افزايش گردش خون براي سرعت بخشيدن به روند ترميم رباط‌ها و بافت‌هاي صدمه‌ديده استفاده مي‌کند.

ليزر اثر خوبي براي ترميم آسيب‌هاي رباط‌ها دارد و روند درمان پیچ خوردگی پا را تسريع مي‌کند.

تمرين‌هاي تقويتي براي عضلات اطراف مچ پا انجام و آموزش داده مي‌شود. ممکن است فيزيوتراپيست براي به دست آوردن دامنه حرکتي مفاصل مچ پا از تکنيک درمان‌هاي دستي (مثل موبيليزاسيون) استفاده کند.

در مراحلي که درد و تورم از بين رفت، فيزيوتراپيست تمرين‌هاي حس عمقي توسط تخته تعادل براي افزايش ثبات و تعادل حتما انجام خواهد گرفت. چون در اين مرحله بيمار درد و تورم ندارد معمولا اين مرحله توسط بيماران ادامه نمي‌يابد. همين مساله باعث ايجاد عوارض مي‌شود.

• البته در آسيب‌هاي شديد که گاهي با شکستگی مچ پا در قوزک نيز همراه است (به‌خصوص قوزک داخلي) پوشيدن کفش ساق‌دار يا نيم‌پوتين به جلوگيري از بي‌ثباتي کمک خواهد کرد.

• يکي از موارد خيلي مفيد که اواخر درمان فيزيوتراپي خصوصا در ورزشکاران و جوانان بايد تاکيد شود، دويدن به سمت عقب براي افزايش ثبات و تعادل است.

درمان آسیب رباط بدنبال پیچ خوردگی مچ پا بدون فیزیوتراپی ناقص است. البته منظور از فیزیوتراپی در اینجا استفاده از چند دستگاه برای گرم کردن و یا تحریک الکتریکی و یا استفاده از لیزر یا اولتراسوند نیست.

پیچ خوردگی و کشیدگی مج پا بر اثر آسیب رباط های جانبی که در سمت خارجی مچ پا قرار دارند ایجاد میشود. در این آسیب، رباط دچار پارگی های میکروسکوپی و یا پارگی های واضح شده و این امر مچ پا را بسیار دردناک و متورم میکند.

درمان ناقص این آسیب میتواند موجب ناپایداری مچ پا و درد مزمن و عود کننده در این ناحیه میشود.

درمان آسیب رباط مچ پا بدنبال کشیدگی و پیچ خوردن در بسیاری از موارد با استفاده از گچ گیری انجام میشود. گچ گیری به منظور بیحرکت کردن مچ پا صورت میگیرد و این بیحرکتی میتواند موجب التیام و ترمیم رباط آسیب دیده شود. با این حال درمان فقط محدود به مدتی بیحرکتی نیست.

پس از چند هفته بیحرکتی بیمار باید با انجام نرمش های طبی خاص، عضلات ساق پا را تقویت کرده و قابلیت انعطاف مفصل مچ پا را افزایش دهد. این نرمش ها میتوانند تحت نظر پزشک معالج یا فیزیوتراپ انجام شوند ولی مسئول انجام این حرکات خود بیمار است که باید آنها را به درستی یاد گرفته و در منزل انجام دهد.

در صورتی که درمان پیچ خوردگی مچ پا به درستی انجام شود اکثر قریب به اتفاق بیماران بهبودی کامل میابند.

منبع:ایران ارتوپد سلامت